"בלאק פריידי", שמייצג ברחבי העולם את חגיגת הצרכנות הגדולה, ההנחות והמבצעים, מתקרב והוא יצוין ביום שישי ה־27.11. השנה, בשל אילוצי הקורונה, החליטו בעלי העסקים בחדרה "להמציא את עצמם מחדש" ולהצטרף לחגיגה. עסקים רבים שלא נבנו עם מערך משלוחים החלו להתאים עצמם למציאות החדשה ולאפשר גם את האופציה הזו, על מנת לשרוד. אחרים "המציאו" מוצרים ייחודים לשיווק באיסוף עצמי או במשלוח ועמלו על פתרונות יצירתיים, רק כדי להמשיך להיות רלוונטיים ולעלות על הגל של יום הקניות הבינלאומי.
אופיר משיח, הבעלים של קפה "לנדוור" במתחם הווילג' מול החוף בחדרה, החליט ללכת על מארזים ייחודיים כדי למשוך קהל: "כתוצאה מהמצב המצאנו כאן בסניף החדרתי מארזים מהודרים של ארוחות בוקר זוגיות, שאותם צריך להזמין מראש ולהגיע לקחת. זה נראה מושקע וטעים, עם מיצים סחוטים בבקבוקי זכוכית, והרבה אנשים בדרכם לטיולים ולפיקניקים מזמינים, מצלמים ומתייגים אותנו באינסטגרם או שולחים לנו בווטסאפ. כיף שאפשר עדיין לשמח את הלקוחות, גם אם לא בדרך הרגילה של ישיבה אצלנו", הוא אומר. "ב'בלאק פריידי' יהיו מבצעים והנחות על המארזים הללו, שהתחילו כיוזמה שלנו בחדרה בגלל האילוצים והולכים לככב בכל סניפי הרשת ולהישאר איתנו גם אחרי הקורונה".
קראו גם:
רויטל אבידר מחדרה, מעצבת אופנה, תדמיתנית ותופרת, בעלת "סטודיו במידה אישית" לתפירה וללימוד מקצועות התפירה, החלה בעקבות המגפה לתפור ולשווק מסכות. "בחודש מרץ, כשהחלו לעטות מסכות, אמא שלי אמרה 'אולי תעצבי לי מסכה'. אז עדיין לא היו מסכות מבד והיה קשה להשיג גם את החד־פעמיות. תפרתי בחיי הרבה דברים מוזרים, אבל מסכות לא. ירדתי לסטודיו והתחלתי להשתעשע עם גזרות. העליתי תמונה בפייסבוק ופתאום החלו להגיע מאות פניות. מהר מאוד נאלצתי לפתוח מערך שלם כדי לענות על הביקוש. הבאתי עוד תופרת, לקחתי חברת שליחויות ומישהי שהתעסקה באריזות ושילוח. ממש פתחתי מין מפעל קטן למסכות. זו היתה חוויה די מצחיקה בדיעבד, כיוון שמצאתי את עצמי עובדת יותר מהרגיל. אפילו הבאתי מכונת תפירה הביתה ובכל רגע נתון תפרתי מסכה. כיום חזרתי מעט לשגרה, אני מלמדת בקבוצות קטנות ועדיין משווקת מסכות. עד כה תפרתי מעל 1,500 מסכות וגם העליתי סרטון תודה בפייסבוק לכל מי שרכשו ממני מסכות, כי מזה התפרנסתי. זה מה שהחזיק את העסק שלי בחיים".
אחמד מקאלדה, מנהל החנות "אלאנואר מקאלדה" למוצרי חשמל ואלקטרוניקה בבאקה אל־גרביה, הפועלת מאז שנת 1978 והיא חלק מרשת (עוד חנות אחת בבאקעה ואחרת באום אל פחם), החל לייבא מחשבים ומצלמות אינטרנט, דבר שהחנות לא התעסקה בו באינטנסיביות בעבר. "על אף שאנחנו אחד העסקים הגדולים בארץ עדיין אין לנו אונליין", אומר מקאלדה. "אנחנו מאמינים בייעוץ מקצועי ללקוח בחנות ובליווי שלו ופחות בהזמנות טלפוניות או דרך האינטרנט, ככה שמהבחינה הזו הפרנסה שלנו נפגעה".
מקאלדה, שהוא גם מנכ"ל פורום העסקים היהודי־ערבי בגבעת חביבה, מספר כי החל לייבא מחשבים באינטנסיביות, דבר שלא קרה טרם ימי הקורונה ולימודי ה"זום". "בין הסגר הראשון לשני הייתה עלייה לא קטנה בצריכת מחשבים ניידים. אם פעם היה לנו מחשב בחנות כמוצר מדף שהיה נמכר פעם בהמון זמן, כעת התחלתי ממש לייבא מחשבים", הוא אומר. "הגענו למצב שאני אומר לספקים 'תשלחו לי כל מה שיש לכם'. כך גם מצלמות אינטרנט, שזה משהו שהשנה התחלנו למכור ולפני כן לא מכרנו. לא מזמן היה לנו כאן מבצע מחשבים והייתה התנפלות כאילו מכרנו זהב".
הילה ברנט, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל ברשת "מילגה" לפופים והלבשת בית: "קצת לפני שפרץ המשבר התחלנו להעביר המון השפעה לאונליין, למיתוג, לשיתוף פעולה עם משפיעניות ומובילות דעת קהל ולאינסטגרם, ממש תקענו יתדות. ככה שכאשר המשבר הגיע, היינו מוכנים. הצלחנו לייצר חוויית קנייה ויזואלית משמעותית. כשהמשבר פרץ הקרקע הייתה פורייה, ואז האונליין פשוט צמח. עשינו גם סדרות סרטונים בווידאו, כך שהשקענו עבודה בנושא הדיגיטל".
לכל העדכונים – חדשות חדרה