בסוף השבוע צוין בעולם יום המודעות לאלימות נגד נשים. בחדרה יצוין האירוע תחת הכותרת "היום הבינלאומי למניעת אלימות במשפחה". במהלך החודש יואר בניין העירייה באדום ויהיו מספר אירועים עירוניים.
2 צפייה בגלריה
אור גרשי בקמפיין. המסר הוא "אל תישארי לבד"
אור גרשי בקמפיין. המסר הוא "אל תישארי לבד"
אור גרשי בקמפיין. המסר הוא "אל תישארי לבד"
(צילום: רמה שפי)
בתחילת השבוע, החל להופיע ברחבי העיר קמפיין הקורא לנשים שחוות אלימות מכל סוג, לבקש עזרה. רויטל פוקס, יועצת ראש העירייה למעמד האישה שמובילה את האירועים יחד עם ארגוני הנשים, המרכז לשלום המשפחה, אגף הרווחה, מועצת נשים והרשות לביטחון קהילתי הסבירה: "יועצות למעמד האישה ברשויות המקומיות, כמוני, יזמו תחרות צילום בשם 'בעין העדשה' לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. בחדרה הוגשו שמונה צילומים. אחד מהם, שלא נבחר, אבל תפס את עינינו מאוד, הוא של הצלמת רמה שפי, ובחרנו בו לקמפיין שילוט החוצות של העיר".

2 צפייה בגלריה
אור גרשי. "חייתי בחושך"
אור גרשי. "חייתי בחושך"
אור גרשי. "חייתי בחושך"
(צילום: אלבום פרטי)

בצילום נראית אישה מושיטה ידה אל יד שמושטת אליה מן העבר השני של התמונה. "היא מעבירה מסר של 'אל תישארי לבד'. בעזרת טיפול נכון אפשר לצאת ממעגל האלימות. רמה עשתה עבודה נפלאה בתמונה שמבהירה שלכל מי שזקוקה לעזרה יש יד, שתעזור לה".
מי שמככבת בתמונה ובקמפיין החוצות היא אור גרשי (34) תושבת העיר שבעברה חוותה מערכת יחסים אלימה וכיום משמשת כמדריכת הורים, יועצת זוגית ואישית ועובדת עם נוער בסיכון בבית אקשטיין, בפרדס חנה.
גרשי מלווה נשים ומעצימה אותן, גם דרך הרשתות החברתיות. לדבריה, המצב בו חיתה, גרם לה לפקפק ביכולותיה ובעצמה: "מבחוץ נראיתי אסרטיבית, לבושה, מתוקתקת. התנהלתי רגיל. מבפנים חייתי בחושך מוחלט".
קראו גם:
לדבריה כחלק מתהליך הריפוי שלה, החלה משתפת את סיפורה בפייסבוק. "התחברתי דרך זה ליועצת אישית וזוגית שהתחלתי ללמוד אצלה, שם התחזקתי. הייתי חדורת מטרה להצליח, כתבתי על זה והעליתי המון פוסטים מעוררי השראה. אחר כך, כתבתי הרצאה ושיתפתי בפייסבוק אודותיה. מפה לאוזן התחילו לקרוא לי להרצות בוויצו בנהריה, מול נערות בנעמ"ת ואחר כך גם התחלתי לטפל בקליניקה שאני שוכרת בעיר. אני מתנדבת בויצו וכל אישה שצריכה מענה נשות ויצו המהממות לשרותן. היום אני במקום אחר לגמרי".
איך אפשר לזהות שאת בתוך מערכת יחסים אלימה?
"כשמדובר באלימות פיזית הדברים מאוד ברורים. הבעיה היא שיש הרבה סיטואציות של 'גזלייטינג', שזה יותר ברמה הנפשית ואז הרבה אנשים לא קוראים לזה בשם או לא מבינים את זה. זאת יכולה להיות האשמה סמויה או גלויה. לגרום לאישה לפקפק ביכולות שלה, לתת לה להרגיש מאוד קטנה. אם את מרגישה פתאום פחד להגיב וגם פחד בבית כשאת מעדיפה לא לדבר, ובוחרת להימנע".
כולנו חווים כעסים, ריבים, האשמות, כיצד נדע אם זה סתם ריב או מערכת יחסים אלימה?
"כשהיחסים הם חסרי יציבות. למשל יום ככה ויום התהפכויות, כשאת מרגישה לא בנוח, כשמשהו בתחושת הבטן לא עובר טוב, ככה אפשר לזהות את זה. מרגישים את זה בבטן שלנו. זה בסדר לכעוס, אבל השאלה היא איך כועסים ואם אנחנו לוקחים על זה אחריות או לא. אם זה משהו שחוזר על עצמו, דפוסים של אלימות, מכות וקללות, אין שאלה. אבל אם את חווה גזלייטינג באופן חוזר, כדפוס, יש לזה שם ויש כאלה שלא קוראים לזה בשם או חוששים ממנו כיוון שיש פחד מתיוג".
איך עובד תהליך העצמה מול אישה או זוג?
"אני פועלת בשני כובעים, האחד כמתנדבת בויצו והשני כיועצת אישית וזוגית. בדרך כלל יש הכחשה. בדרך כלל האישה עוד לא קוראת לזה אלימות ותמיד מקטינים את האירועים ואומרים דברים כמו 'הוא היה עצבני' או 'אני עצבנתי אותו'. ברגע שהיא חווה אלימות פיזית, אני שואלת אם זה היה לפני, מה היא מרגישה כלפי זה ואז מתחיל תהליך של הצבת גבולות. אני שם קודם כל כדי להקשיב. אם זה חוזר, אני שואלת אם היא רוצה להגיש תלונה למשטרה ואם כן מכאן אני מעבירה אותה למרכז לשלום המשפחה, שם יש מעטפת מקיפה וליווי צמוד ומסור, לכל מה שהיא צריכה. במידה והאישה לא רוצה להתגרש והבעל משתף פעולה ומגיע אף הוא, אז יש טיפול אחר".
"אם יש מסר שאני רוצה להעביר השבוע ובכלל, זה שאם אישה מרגישה לא טוב בתוך היחסים, אני קוראת לה לא לפחד ומחזקת אותה שהכול בחיים אפשרי. פשוט תבחרי בעצמך, תבחרי בחיים טובים. תבחרי בלחיות באור".
לעדכונים: חדשות חדרה