בחודש אוגוסט 2020, פתחו תושבים מהאזור במאבק נגד קיבוץ מעגן מיכאל. הם טענו כי הקיבוץ לא מאפשר להם גישה לחוף הים שבתחומו. התושבים טענו כי שערי הקיבוץ נסגרים בסופי שבוע ובשעות אחר הצהריים וגם כאשר אפשרו להם גישה, הם נאלצו לחנות בחניון מרוחק. הקיבוץ טען מנגד כי הוא נמצא בישורת האחרונה להכשרת דרך גישה חדשה ואף מרחיב את החניון הסמוך לקיבוץ.
1 צפייה בגלריה
דרך הגישה לחוף מעגן מיכאל
דרך הגישה לחוף מעגן מיכאל
דרך הגישה לחוף מעגן מיכאל
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
כמעט שנה חלפה, ולטענת תושבים מהאזור, למרות הבטחות הקיבוץ, המצב בשטח נותר כשהיה. יתרה מזאת, לטענתם, בתב"ע משנת 2009 נקבע כי תנאי לכל בניה והרחבה בקיבוץ הוא הכשרת גישה ציבורית וחניונים לקו החוף. אלא שלמרות שלפני מספר חודשים אושרה תוכנית לבניית שכונה חדשה במעגן מיכאל, שכונת "סנונית", יש התעלמות מהנקבע בתב"ע. בשטח, דרך הגישה לחוף מעגן מיכאל, לטענתם, עקלקלה ומסוכנת. הם מוסיפים כי גם החניון שהוכשר אינו ראוי ודרכי הגישה אליו מסוכנות. לטענת התושבים מהאזור, הקיבוץ בפועל מקשה עליהם להגיע לחוף הים, אף שמדובר במשאב ציבורי.
"לפני מספר שבועות, הבחנתי שהחניון שבין בריכות הדגים של מעגן מיכאל הורחב משמעותית", מספר תושב זכרון יעקב. "הקיבוץ אמנם מכנה אותו 'חניון מוסדר' אולם מדובר בחניון שהדרכים שמובילות אליו הינן דרכים חקלאיות, משובשות, צרות ומסוכנות העוברות בין בריכות דגים ותחילתן באזור התעשיה מעיין צבי על כביש 4. למעשה הקיבוץ והמועצה מזמינים את הציבור לחניון דרך דרכים משובשות. בחודשים הקרובים ייסעו שם אלפים רבים של מכוניות כל זאת בזמן שהקיבוץ והמועצה נמענים מהכשרת הגישה הציבורית לחוף".
התושב הוסיף: "כעת, גם אושרה תוכנית לשכונת הסנונית בקיבוץ שכפופה לתב"ע שקובע שיש להכשיר את הגישה לחוף כתנאי לכל היתר בניה בקיבוץ".
לדברי התושבים, בשנת 2009 כשארגוני סביבה התנגדו להרחבת הקיבוץ, התב"ע שאושרה בוועדה המחוזית כתנאי להרחבה כללה הקמת שני שבילים ציבוריים לחוף לרווחת הציבור, ללא שער וללא שומר. "מאז אין חניונים ואין דרכים. הדרך היחידה להגיע לחוף היא דרך אזור תעשיה מעיין צבי, וזו מלאה בשלטים 'סכנת טביעה' 'מים עמוקים', ו-'שטח פרטי'. המועצה האזורית לא מורידה את השלטים הללו ומנגד הקיבוץ מתייחס לזה כאל חניון 'מוסדר'. זה יש תב"ע, ומצפצפים עליה. משנת 2004 קיים חוק שמירת הסביבה הימית לפיו הים הוא משאב ציבורי. מי שחוסם את הגישה לציבור לים, עושה גזל פשוטו כמשמעו".
תושבת חוף הכרמל הוסיפה: "בעיניי זה בדיוק סיפור 'האסי' רק באזורנו. הם עושים מה שהם רוצים, מקשים על גישה, כי אפשר, כי אף אחד לא אוכף אותם ושומרים לעצמם משאב ציבורי".
התושבים סיפרו כי פנו לשלל גורמים ובתוך כך לרשות לאכיפה במקרקעין, למשרד לאיכות הסביבה, לפיקוח על הסביבה החופית ולמשטרה הירוקה, בכדי לבדוק חשד לעבירות על החוק לשמירת הסביבה החופית.
ממועצת חוף הכרמל נמסר: "התנאי בתכנית המאושרת נגע לאכלוס יחידות דיור. תנאי זה נותר על כנו גם בתכנית הנקודתית. תוכנית זו מוסיפה 32 יח"ד על 54 היח"ד המאושרות ללא תוספת זכויות בנייה זאת על מנת לתת מענה לביקוש למגורים של משפחות צעירות. לעניין החניונים, הם הוכשרו כבר. בנוסף, הקיבוץ שוקד על הכנת תוכנית להסדרת דרך סטטוטורית לחוף".
לעדכונים: חדשות חדרה