הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה חיפה, בראשות מתכנן המחוז רונן סגל, החליטה להפקיד תוכנית ביוזמת רשות הטבע והגנים להרחבת שמורת הטבע ביצת זיתא, בצפון חדרה.
2 צפייה בגלריה
שמורת ביצת זיתא. 89 מיני ציפורים
שמורת ביצת זיתא. 89 מיני ציפורים
שמורת ביצת זיתא. 89 מיני ציפורים
(צילום: יריב מליחי)
השמורה המאושרת משתרעת על שטח של 47 דונם, והיא ממוקמת מדרום לאפיק נחל חדרה ובצמוד לבריכות הדגים של גן שמואל. במסגרת התוכנית, תורחב השמורה בכ-360 דונם, המוגדרים כיום כ"שטח פתוח חקלאי מוגן", על פי תוכנית המתאר המחוזית, שמהווים חלק ממסדרון אקולוגי של נחל חדרה, אשר משתרע מחוף הים והדיונות החוליות ועד עמק זיתא.
שטח ההרחבה הוא שטח פתוח של גבעות חול אדום (חמרה) ההולכים ונעלמים מנופי הארץ ואשר יכולים לשמש כאזור מקלט לצומח הנדיר שבהן. שטחי ההרחבה ביחד עם שמורת ביצת זיתא המוכרזת, מהווים מוקד חשוב לתנועת ציפורים לאורך כל השנה. מבין 89 מיני הציפורים שנצפו בשטחי השמורה ובהרחבה, נצפו 23 מיני ציפורים מקננות אשר עושות בשמורה שימוש למנוחה, לינה, אכילה, חניה בנדידה, קינון ודגירה.

2 צפייה בגלריה
בית גידול בלתי מזוהם
בית גידול בלתי מזוהם
בית גידול בלתי מזוהם
(צילום: יריב מליחי)

ביצת בית זיתא היא בית גידול ביצתי בלתי מזוהם, והיא מהווה שריד לנוף הביצות ששלט באזור חדרה, ובעלת מגוון צומח וחי עשיר שנשמר. שמורת ביצת זיתא ממוקמת בתפר שבין הקרקעות הכבדות של ביצות נחל חדרה לקרקעות הקלות של השרון.
ההרחבה כוללת שני בתי גידול נדירים: ביצה וחמרה.
בתחום התוכנית נמצאים שטחי אחו לח בעלי איכות מים גבוהה המאפשרת התפתחות מגוון צומח גבוה.
מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "כל הרחבה ותוספת של שמורת טבע, על אחת כמה בבתי גדול מימיים בתקופה של שינויי אקלים קיצוניים ואתגר השמירה על השטחים הפתוחים היא בשורה משמחת לטבע בישראל ולציבור. אני מודה למנהל התכנון בכלל ולוועדה המחוזית חיפה בפרט על עזרתם המשמעותית בקידום שימור והגנה על מערכות אקולוגיות בסכנת הכחדה".

קראו גם:

מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל: "מדובר בתוכנית משמעותית וחשובה, המאפשרת את שימור הביצה, ושימור מגוון ביולוגי עשיר וייחודי שחלקו אף נמצא בסימני הכחדה. במי הביצה שפע של סרטנים, חרקים, רכיכות ודו חיים, המהווים בסיס איתן למערכת אקולוגית מתפקדת".