זה היה סוף שבוע של ניצחון ענק עבור רמי חסון. הקבלן זכה בתביעת לשון הרע נגד עיריית חדרה. לחובת העירייה נפסק פיצוי בסך מיליון שקל. בנוסף יקבל חסון הוצאות משפט בסך 230 אלף שקלים.
1 צפייה בגלריה
רמי חסון
רמי חסון
רמי חסון
(צילום: אסף פרידמן)
קראו עוד:
מדובר בתביעת לשון הרע שהגישו חסון והחברה שלו נגד עיריית חדרה. פסק הדין התפרס על פני 313 עמודים. בהחלטתו התייחס השופט חננאל שרעבי ליחסים העכורים מאוד בין ראש העירייה, צביקה גנדלמן לחסון וכתב: "נקווה שפסק דין זה יהווה סוף פסוק לסכסוך המתמשך בין התובעים לבין עיריית חדרה והעומד בראשה, סכסוך שסביר כי תרם לסיבוך בירור התובענה הנדונה. אקדים ואומר כי התובעת והעירייה כבר ניהלו בפניי תביעה כספית על סך 21 מיליון שקלים. כבר אז הבחנתי שהרבה רגשות שליליים קיימים בין הצדדים".

סכסוך אמוציונלי

הרקע לתביעה הוא סכסוך שהתגלע בן חסון לעיריית חדרה בנושא גובה החוב אותו חבה לו העירייה, בגין מוסדות חינוך שהקים, בנה, שיפץ ושדרג בעבורה. חסון תבע את העירייה בגין חוב בסך 21 מיליון שקלים ובעירייה טענו כי קיימים פערים בין דרישת התשלום להזמנה שהעירייה הוציאה במקור. בתוך הסכסוך המשפטי רווי האמוציות, הגישו בעירייה תלונה במשטרה נגד חסון, אותה הגדיר בעבר "רדיפה אישית". התלונה נגעה לפערים בין דרישת התשלום להזמנה במקור, וחסון טען כי מעבר להיותה תלונת שווא שגרמה לו נזק תדמיתי וכלכלי אדיר, היא גם פורסמה בכלי תקשורת רבים על ידי העירייה, מתוך כוונה לפגוע בו.
בהודעת העירייה צוטט בזמנו גנדלמן: "ככל שאנו מעמיקים בתביעה שהגיש הקבלן חסון נחשפת לעינינו תמונת מצב מדאיגה לפיה הקופה הציבורית הייתה הפקר. הפערים בין דרישות התשלום לבין העבודה בפועל מעלים חשד לקבלת דבר במרמה וחייבו אותנו לנהוג כגוף ציבורי שומר חוק ולהגיש תלונה למשטרה".
בכתב התביעה שהגישו חסון והחברה שלו נטען כי "תוך כדי ניהול התביעה הכספית ביצעו גנדלמן והעירייה עוולות נזיקיות כלפי חברת רמי חסון, כחלק ממסע צלב שמנוהל נגדה. התובעים ציינו כי מעשיו של גנדלמן כללו בין היתר הגשת תלונה למשטרה בגין חשבונות כספיים שאושרו כדין, וכי בחודשים שקדמו לבחירות 2013 התבטא גנדלמן בפני אנשים באופן קשה ובוטה נגד חסון וחברתו, וכן הנחה את ועדת השלושה (שהוא אינו חלק ממנה) לפסול את הצעת חברת רמי חסון במכרז בו זכתה ולבחור הצעה אחרת היקרה בכחצי מיליון מהצעתו. כמו כן הנחה ליטול ממנו עבודות שקיבל במסגרת הסכם המסגרת".

"האיש שצעק מעל כול במה כמה מושחתים יריביו, עומד היום למשפט באשמת מרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. כמה אירוני. חשיבותו של פסק הדין הזה מגולמת כולה בקביעתו החמורה של השופט על העירייה שעשתה מעשים בזדון"
בהתייחסו לפרסום התלונה למשטרה באמצעות דוברות העירייה, קבע השופט שרעבי, כי העירייה לא פעלה בתום לב, בעת שהפיצה את דבר התלונה וכי הודעת העירייה בנדון לא שיקפה את המציאות: "...עולה מסקנה בסבירות ראויה שגנדלמן מסר את דבר הגשת התלונה לדוברות העירייה... גנדלמן היה מודע לתוכן הפרסום. אם נסכם את הדברים, פרסום הודעת הדוברות לא שיקפה מציאות בחלק ממנה, מה שמשפיע על הבנת הקורא הסביר את הפרסום כולו... סבורני כי הפרסום חרג מתחום הסביר באותן נסיבות ולא ניתן להחיל את חזקת תום הלב על העירייה בגין פרסום זה... התובעים הוכיחו את חזקת חוסר תום הלב של העירייה... קשה שלא להסיק בסבירות ראויה כי הייתה מצידה של העירייה בפרסום זה התנהגות זדונית, קרי כוונה של ממש לפגוע וכך אני קובע".
בהחלטתו קבע השופט שרעבי כי התביעה האישית נגד גנדלמן נדחית, אולם בגין חלק מהתביעה שהתקבל חייב את העירייה לשלם לחסון סך של מיליון שקלים, תוך 30 יום ממתן פסק הדין, עוד קבע כי העירייה אף תישא בהוצאות המשפט.

אמת עובדתית

לאורך השנים חסון שב וקרא לגנדלמן בפייסבוק, שלא להסתתר מאחורי החסינות. כעת מספר חסון כי זו גם אחת הסיבות המרכזיות להתארכות המשפט. התביעה, כזכור, הוגשה בשנת 2018. "התעקשתי על הסרת חסינותו של גנדלמן כדי שאם ייקבע עוול כספי הוא יישא בו באופן אישי", מסביר חסון. "התעקשותי בעניין זה אפילו קוממה את השופט ששאל אותי לא פעם מה זה משנה לי? הרי אם יפסוק לטובתי העירייה תשלם. תשובתי הייתה שלא הכול כסף ואם ייפסק שאני צודק אני דורש שמבצע העוול ישלם ולא הציבור. לצערי זה לא צלח. לא הכסף הוא המניע לתביעה, אלא הרצון העז לחשוף את האמת העובדתית והעוולות שננקטו כלפיי וכלפי אחרים והיו המנוע לכול התהליך. האנשים האלה עוד רגע קט ואינם שם, אך את הנזק הגדול הם כבר גרמו".
אילו קשיים חווית במהלך שנות המשפט?
"זה היה תהליך ארוך, קשה, יקר ומתיש. שנים ארוכות של בתי משפט, חקירות משטרה ותשלום לעורכי דין. שנים ארוכות של חוסר יכולת לגשת למכרזים, עקב תיקים פליליים פתוחים. 'רוח המפקד' הקשתה עלי להמשיך לבנות בחדרה, לדוגמא רק בבניין בגיבורים, הייתי בשלוש ועדות ערר כדי לסיים אותו. התהליך המשפטי היה דבר שלא חיפשתי או רציתי אלא נגררתי לתוכו בעל כורחי, אני מקווה היום בעזרת השם לשים את התקופה הזו מאחורי וגם את אלה שגרמו לה".
מה פשר הסכסוך עם ראש העירייה?
"האיש שצעק מעל כול במה כמה מושחתים יריביו, עומד בקרוב למשפט באשמת מרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. כמה אירוני. חשיבותו של פסק הדין הזה מגולמת כולה בקביעתו החמורה והחד משמעית של השופט על העירייה שעשתה מעשים בזדון ובכוונה לפגוע באזרח. עירייה לא אמורה לנהוג כך. כולי תקווה שפסק הדין יגרום לעיריות לחשוב פעמיים לפני שהן מסמנות 'יריבים'. אם זה מה שיקרה נצא נשכרים מהליך מפרך זה".
את הניצחון במאבק הקדיש חסון לאשתו אורנה, שנאלצה לעמוד בסיטואציה משפחתית קשה: "ובנוסף חוותה איתי את התסכול והלחץ תוך כדי חקירות משטרה שאולצתי לעבור וגרוע מכך, את פרסומן בראש חוצות. אתה(צביקה גנדלמן) וחבר מרעיך אנשים קנאים, אך ה' זיכה אותי בכוח לעמוד מולכם ולנצח, מכאן זה בינך ובין בורא עולם".
עו"ד אילן בומבך, בא כוחו של חסון מסר: "לאחר שזכינו בפסק דין קודם בסך של כ-13.5 מיליון שקלים בגין התנהלותה החמורה של עיריית חדרה וראש העירייה כלפי רמי חסון, מציב בית המשפט רף חדש לפיצוי בגין תביעת דיבה, על הודעת דוברות שקרית שמוציאה עירייה ביודעין. זהו הסכום הגבוה ביותר שנפסק בארץ על תביעת דיבה. בית המשפט מציב כאן תג מחיר משמעותי לשמו הטוב של אדם וראוי שפסיקה זו תאומץ על ידי כלל השופטים".

תגובת העירייה

מהעירייה נמסר בתגובה: "התביעה האישית שהגיש הקבלן רמי חסון כנגד ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן וכנגד ארבעה נושאי משרה בכירים נוספים בעירייה – נדחתה.
התביעה הוגשה במקור כנגד עיריית חדרה וכן באופן אישי כנגד חמישה נושאי משרה - ובמסגרתה תבע חסון סעד כספי בסך 10,000,000 שקל.
באשר לראש העירייה - הביעו התובעים התנגדות נחרצת להכרה בחסינותו כעובד ציבור, ועל כן נוהל הליך משפטי לאורך מספר דיונים וחקירות בעניין הכרה בחסינותו של גנדלמן כעובד ציבור. בסופו של אותו, ביום 19.3.2019 ניתן פסק דין חלקי, וחרף התנגדותם של התובעים – הכיר בית המשפט בחסינותו של ראש העירייה.


העירייה בתגובה: "לאורך פסק הדין כולו, המתפרס על פני 313 עמודים, נקבע כי גם ביחס ליתר עילות התביעה אשר נטענו במקור כנגד ראש העירייה וכנגד נושאי המשרה הנוספים העירייה, קיבל בית המשפט את עדויותיהם של נושאי המשרה כולם ללא יוצא מן הכלל"
כעת, במסגרת פסק הדין הסופי – דחה בית המשפט את העילה האישית בגין פרסומי לשון הרע נגד גנדלמן.
מעבר לאמור, הרי שלאורך פסק הדין כולו, המתפרס על פני 313 עמודים, נקבע כי גם ביחס ליתר עילות התביעה אשר נטענו במקור כנגד ראש העירייה וכנגד נושאי המשרה הנוספים העירייה, קיבל בית המשפט את עדויותיהם של נושאי המשרה כולם ללא יוצא מן הכלל.
הנטען על ידם בכתב התביעה ולאורך ההליך המשפטי כולו, כאילו רוח המפקד שגנדלמן השריש בעירייה - מטרתה היתה פגיעה מכוונת וממוקדת ברמי חסון, כאשר יתר נושאי המשרה הבכירים פעלו על פי אותה אג'נדה ברורה, משל היה מדובר בשליט ונתינים העושים כדברו - קרסה. בית המשפט מצא כי לא דבק רבב בהתנהלותו של גנדלמן או של נושאי המשרה הנוספים.
כאמור, התביעה האישית כנגד גנדלמן נדחתה.
נדגיש כי הוצאות הייצוג המשפטי של ראש העירייה, היועץ המשפטי עוה"ד שרון שרוני, מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון, מהנדס העיר לשעבר אבישי קימלדורף וגזבר העירייה בועז חריף על ידי באי כוחם עורך הדין תום נוימן ועורכת הדין רונית זמר – כהן ממשרד עורכי הדין גרנות שפייזר, לא מומנו מקופת העירייה או מתקציב העירייה".