בשנת 2012 שונה שמו של בית הספר "אור לטף" בשכונת גבעת אולגה לבית הספר "השחף". המהלך לווה בביקורת מצד תושבים ובתחושת אי נוחות של בוגרי המוסד החינוכי.
4 צפייה בגלריה
בוגרי בית הספר אור לטף, השבוע
בוגרי בית הספר אור לטף, השבוע
בוגרי בית הספר אור לטף, השבוע
(צילום: אלעד גרשגורן)
המתנגדים הסבירו כי "אור לטף" הוא השם שניתן לבית הספר בעת היווסדו ואין לשנותו. למרות זאת, המהלך יצא לפועל. אלא שלאחרונה התבשרו התושבים כי בקרוב ישוב בית הספר לשמו המקורי וייקרא שוב, בית הספר אור לטף.

"זה מרגש"

בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום רביעי שעבר, העלו חברי המועצה צ'יקו וקנין וטל אליהו הצעה לסדר, ובה ביקשו "להשיב עטרה ליושנה", ולקבוע כי בית הספר היסודי בו התחנכו דורות של תלמידים ובתוכם ילדי העולים מצפון אפריקה שהגיעו לאולגה ממעברת אגרובנק, ישוב לשמו הקדום והנוסטלגי "אור לטף". חברי המועצה הרימו את אצבעותיהם והכריעו בעד ההצעה, לשמחתם של תושבים רבים בשכונה.
"זה מרגש עד דמעות", כתב בן השכונה אריה בן זקן בתגובה לסרטון בו בישר וקנין על המהלך ברשתות החברתיות. בת השכונה יהודית אסולין, שמשפחתה התגוררה בעבר מול בית הספר, כתבה: "גאה בכם, כל הכבוד". בנוסף, קבלה על כך שבעת שינוי שמו של בית הספר ל"השחף", לא התייעצו עם בוגרי בית הספר ועם התושבים.

4 צפייה בגלריה
בית הספר אור לטף
בית הספר אור לטף
בית הספר אור לטף
(צילום: באדיבות מוזיאון החאן)

אסולין, שעד לאחרונה שימשה כמנהלת אגף פניות הציבור בעיריית חדרה, למדה בבית הספר. "כולי מאושרת שהחזירו עטרה ליושנה", היא אומרת. "לא יכולתי להיכנס לבית הספר כששינו את שמו ל'שחף' ורבתי אז עם כל העולם. שאלתי 'מעניין אם הייתם מחליפים את שם בית הספר ארלוזורוב או אחד העם בלב העיר'".
הפעיל החברתי רפי אוליאל, שלמד באור לטף שמח גם הוא בעקבות ההחלטה. "השם הוא דבר סימבולי, זה לא עניין עקרוני, הרי אף אחד לא ימות מזה שימשיכו לקרוא לבית הספר השחף", הוא אומר. "הבעיה היא שמהדברים הקטנים האלו זה מתחיל. בהתחלה מחליפים שמות לבתי ספר, ואחרי זה מתחילים לבנות לך מסביב לשכונה וקוראים לה מערב חדרה, במקום גבעת אולגה. לא פלא שאחרי זה גם מרוקנים את השכונה מתוכן, סוגרים את הבנקים ואת סניף דואר. זה מתחיל בדברים הכביכול לא חשובים ולא עקרוניים של שינוי שמות. בוודאי שאני מברך על החזרה לשם אור לטף".
ארנה שוקרון למדה בעברה בבית הספר. "בית הוריי נמצא מול בית הספר היסודי בו למדתי, 'אור לטף'", היא מספרת. "לפני כשנה כשהגעתי לבקר בשכונה נדהמתי לשמוע ששם בית הספר הוחלף. מבחינתי זה היה כאילו באו ומחקו חלק נכבד מעברי. בית הספר אור לטף מהווה עבורי סמל לילדות נהדרת, ערכים, כבוד וידע בכל התחומים. מורים מכל קשת המקצועות שלא רק ידע וציונים היו מנת חלקם, אלא גם דרך ארץ, אהבת המולדת, כבוד לאדם ותרומה לקהילה. במשך שמונה שנים יצרנו חברות אמיצה בין התלמידים ולראייה היום יש לנו קבוצת וואטסאפ פעילה המורכבת מחברים מאור לטף. אני מברכת על כך שהחזירו עטרה ליושנה ושם בית הספר חזר למען הדורות הבאים שיצאו מבית הספר שמחים וגאים".

4 צפייה בגלריה
בית הספר עמישב בעבר
בית הספר עמישב בעבר
בית הספר עמישב בעבר
(צילום: באדיבות מוזיאון החאן)

גם הפעיל החברתי אלי מלכה, שלמד בבית הספר מברך על ההחלטה: "למדתי באור לטף בשנות השמונים המאוחרות ואני חושב שלשם של מוסד חינוכי יש משמעות. בית הספר גידל דורות שהתגאו בשם וקצת נפגעו מהשינוי ל'השחף'. זה מחק להם את ההיסטוריה ויצר זהות חדשה שלא הייתה נדרשת. יש סיבה שקראו מלכתחילה ככה לבית הספר. שום שינוי לא נדרש".

לשמר היסטוריה

מעודד מהתגובות החיוביות למהלך, מבטיח חבר המועצה צ'יקו וקנין כי זו הסנונית הראשונה, ועוד מוסדות ברחבי העיר יחזרו לשמותיהם המקוריים. "את אור לטף החליפו ל-'השחף', כי נכנסה איזה ברנז'ה חדשה לבית הספר שהשם לא התאים לה", הוא מסביר. "דורות של אנשים מצליחים למדו כאן ומאוד נעלבו כשהשם הוחלף. קיבלתי לאורך השנים הרבה פניות בנושא ואצל התושבים התחושה הייתה שמנסים למחוק את ההיסטוריה היפה של השכונה כמו שניסו למחוק את שם השכונה ולהפוך אותה מגבעת אולגה ל'מערב העיר'. גם בית הספר עמישב הוותיק והנוסטלגי שכיום נקרא 'גבעול' משום מה, יחזור לשמו המקורי".

4 צפייה בגלריה
אלי מלכה. "צריך יותר דגש על הניקיון"
אלי מלכה. "צריך יותר דגש על הניקיון"
אלי מלכה. "מחקו את ההיסטוריה"
(צילום: אלעד גרשגורן)

עוד סיפר וקנין, כי בניירת של בית הספר השחף, עדיין מופיע השם המקורי, "אור לטף" וכי יש צורך רק בהחלפת השילוט בחזית בית הספר: "מרוב שהתושבים מתרגשים ושמחים שהשם אור לטף חוזר, יש בן השכונה, אדם מאוד מצליח שמוכן לתרום את השלט לבית הספר. תפקידי באולגה הוא להחזיר עטרה ליושנה: בשמות רחובות או בתי ספר, להחזיר את השם ההיסטורי של אולגה ולשמר גם את השמות ההיסטוריים של בתי הספר שלה."
מחזיק תיק החינוך, טל אליהו, שהגיש יחד עם וקנין את ההצעה למד גם הוא בבית הספר. "הגשנו את ההצעה בתמיכת ראש העירייה והיא נעשתה לאחר פניות ממנהלת בית הספר, הצוות החינוכי, הנהגת ההורים ותלמידים שלמדו בעבר בבית הספר", הוא מסביר. "כתלמיד חשתי מחויבות עמוקה לנושא. בבדיקה מקדמית התברר ששינוי השם ל'השחף' לא נעשה על פי הנוהל, לכן בוצע כעת הליך סטטוטורי במועצת העיר. בעקבות השינוי קיבלתי תגובות חיוביות רבות וההליך הפזיז שנעשה בעבר תוקן".
בית הספר גבעול (בית הספר הדמוקרטי) בגבעת אולגה, שווקנין מבטיח כי ישוב לשמו המקורי, זכור לתושבי השכונה הבוגרים כבית הספר "עמישב".
אילנה גבאי תושבת השכונה המתגוררת בסמוך לבית הספר אומרת: "חשוב מאוד בעיניי להחזיר את השמות המקוריים לקדמותם וכך גם את הבנקים שנסגרו כאן ואת סניף הדואר שנסגר. זה הכול בחבילה אחת. להחזיר את המרכזיות של השכונה למה שהייתה בעבר. זה כולל גם שמות בתי ספר שנמחקו".
אילנית סופר למדה בבית הספר עמישב. "אני מוותיקי התלמידים שם ואני מתרגשת לשמוע שזה עתיד לקרות", היא אומרת. "זה משהו שמחזיר אותנו למקורות, לגאווה המקומית, לנוסטלגיה. יש לי המון חוויות טובות משם וכשאני מדברת על המקום עם השם המקורי זה עושה לי טוב לשמוע את זה".
אבל יש גם מי שפחות מייחסים חשיבות לנושא. חגית קוילי תושבת השכונה שלמדה בעמישב אומרת: "לא מפריע לי אם קוראים לזה היום גבעול או עלה כותרת. גם בני הבכור למד שם וזה בסדר בעיני כך או כך, שם חלופי זה הגיוני, מתקדמים עם הזמן".
קראו גם:
מהעירייה נמסר: "בישיבת מועצת העיר האחרונה אושר שינוי שמו של בית הספר 'השחף' בגבעת אולגה לשם ההיסטורי 'אור-לטף'. הנהלת בית הספר והנהגת ההורים, בסיוע אגף החינוך, יקיימו תהליך לקבל הסכמת כלל ההורים, ולאחר מכן תוגש בקשה רשמית לאישור משרד החינוך. לאחר שיאושר, השינוי יחל בשנת הלימודים הבאה".
לעדכונים: חדשות חדרה