שבעה תלמידים חרדיים בחינוך המיוחד בחדרה, שאמורים היו לעלות לכיתה א', לא התחילו את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר כמו שאר תלמידי העיר.
עבור הילדים לא נמצאו מסגרות מתאימות בחינוך העצמאי חרדי (החינוך המוכר שאינו רשמי). לאור המצב ביקשו הוריהם כי ילמדו בחינוך הממלכתי-דתי, המפוקח על ידי משרד החינוך והרשות המקומית, שם יוכלו לקבל את המענה הלימודי והטיפולי הטוב ביותר, אלא שלטענת ההורים הדבר לא קרה, למרות ניסיונות הסיוע של עיריית חדרה, והילדים נותרו בבית.

להתגבר על הקשיים

מזה חודשים ארוכים שההורים בגיבוי עיריית חדרה ובתמיכת הרב הראשי של העיר, הרב ישראל מאיר ביטון, מנסים להביא לפתיחת כיתת חינוך מיוחד עבור הילדים, אך עד כה, ללא הצלחה.
לדברי ההורים, משרד החינוך ממאן לפתוח כיתה כזו והפתרון המוצע על ידו, לפזר את הילדים בכיתות רגילות עם סייעת אישית, אינו מיטבי עבורם. מדובר בילדים עם מנעד הפרעות כמו קשב וריכוז ובעיות התנהגות. לטענת הוריהם רק לימודים בכיתה קטנה יסייעו להם להתגבר על הקשיים.

3 צפייה בגלריה
חזקי מנת. פנה לשרת החינוך
חזקי מנת. פנה לשרת החינוך
חזקי מנת. פנה לשרת החינוך
(צילום: אלעד גרשגורן)

בכדי שהילדים יקבלו את סל הטיפולים של כיתת החינוך המיוחד, ההורים ויתרו על לימודים במוסד חרדי (מוכש"ר) התואם את תפיסת עולמם הרוחני, צעד לא פשוט מבחינתם, הם אף קיבלו לכך אישור רבני מיוחד. בשבוע שעבר הפגינו ההורים וילדיהם מול עיריית חדרה והשבוע הם צפויים להחריף את המאבק ולהפגין מול משרד החינוך בירושלים.
"על פי האבחנות, הילדים שלנו זקוקים לכיתה קטנה בחינוך המיוחד", סיפרה אחת האימהות. "חודשים מושכים אותנו, מזלזלים בנו ולא סופרים אותנו. ממילא ההתמודדות היומיומית עם המצב דורשת תעצומות נפש, אז במקום שמערכת החינוך תבוא לקראתנו, שמים לנו מקלות בגלגלים. בתלמודי תורה של החינוך המוכש"ר הם מקבלים מענה לא אידיאלי, אין סל טיפולים פרא רפואיים, אין את כל המכשירים שיעזרו לילדים לצמוח ולפרוח. הילדים כלל לא מתאימים לכיתה רגילה גם אם זה עם סייעת. קשה לי להאמין שמשרד החינוך היה מתנהל כך אם שבעה ילדים מהחינוך הרגיל היו נשארים בבית, ללא מענה חינוכי. התחושה היא שאותנו לא רואים".

3 צפייה בגלריה
הפגנת הילדים היום. דורשים פתרון
הפגנת הילדים היום. דורשים פתרון
הפגנת הילדים. דורשים פתרון
(צילום: אלבום פרטי)

אחת האימהות סיפרה כי בצר לה, ניסתה לאתר כיתת חינוך מיוחד חרדית באזור, ללא הצלחה. "הילד שלי עבר ועדת השמה ובאבחון שלו עלה הצורך בכיתה קטנה", היא מספרת. "ניסיתי למצוא מקום בכל מיני מוסדות חינוכיים סמוכים ללא הצלחה. אנחנו מרגישים שאף אחד לא לוקח אחריות על הילדים האלה. בדקתי בחריש שם לא נפתחה השנה כיתה קטנה, אז מה אנחנו צריכים לעשות? הילד לא מתאים לכיתה רגילה גם עם סייעת צמודה. בעירייה כבר עלה רעיון לפתוח כיתה קטנה בתוך בית הספר של חב"ד, אז למה לא? מבחינתנו, לצאת מהחינוך החרדי וללמוד במסגרת שונה שאינה תואמת עמדתנו הרוחנית זה צעד עצום. אנו עושים זאת כי אנחנו רוצים את הטיפול הכי טוב לילדים שלנו. אנחנו מצפים ממשרד החינוך להושיט לנו יד וסיוע ולא להיות נגדנו והילדים".

מועברים מאחד לשני

חזקי מנת, מנהל החינוך החרדי בעיריית חדרה, שלח לפני כחודש וחצי מכתב בנדון לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון, למנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ולמנהל המחוזי של החינוך החרדי שי קלדרון, וביקש את התערבותם המיידית במשבר. במכתב שהעתקים ממנו שוגרו גם לרב ישראל ביטון ולמנהל אגף החינוך בעירייה שלומי דהן כתב מנת: "ילדים מיוחדים וחמודים תושבי העיר שכל חטאם שנולדו מיוחדים ובטעות הם גם חרדים, מצויים ללא מענה לשנת הלימודים. מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים שעל פי החוק קיבלו זכאות לכיתה קטנה בוועדת זכאות, לפי כל האבחונים וההמלצות. אין להם יכולות לימודיות, שיאפשרו את שילובם במסגרת רגילה, בפרט שידוע שבבתי ספר חרדים בעירנו, אין תמיכות פרא רפואיות כמענה מקצועי ומותאם לצרכי התלמיד. הצמדת סייעת איננה פתרון הנותן מענה ומקדם למידה ומשכך נדרשת פתיחת כיתה עבורם בתוך מסגרת חרדית תואמת את אורחות חייהם".

3 צפייה בגלריה
הרב ישראל מאיר ביטון
הרב ישראל מאיר ביטון
הרב ישראל מאיר ביטון. למצוא מענה
(צילום: יאיר שגיא)

מנת הוסיף: "איני בא בתלונה לאף אחד, אך למיטב הבנתי הנושא מועבר מאחד לשני ללא פתרון עבורם. אגף החינוך בעיר ייתן באהבה מענה עירוני לנושא. מנהל אגף החינוך שלומי דהן, הנהיג מדיניות של 'כל בני שווים' אך נדרשת החלטה ומעורבות משרד החינוך בדחיפות".
גם הרב הראשי של העיר, הרב ישראל מאיר ביטון, נדרש לנושא ובפנייה ששיגר למנהל אגף החינוך בעיר שלומי דהן, הביע את רצונו לפתיחת כיתה בעבור הילדים: "מזה תקופה שנודע לי על מספר הורים אובדי עצות בקשר לחינוך ילדיהם כאשר מדובר בהורים שבתעצומות רבות משקיעים מזמנם וממרצם לבחור את הטוב ביותר בעבור בנם. נשאבתי לעובי הקורה מכיוון שההורים מצאו עצמם בצומת דרכים בין פתרון מקצועי לבין מענה רוחני הולם ומותאם. כחלק ממערך זה ולאחר דין ודברים, מאשר אנוכי לפתוח כיתת חינוך מיוחד בתוך ביה"ס תלמוד תורה חב"ד בנים, המוגדר ממלכתי דתי וממוקם ברחוב הרב קוק בעיר".
הרב ביטון גם הבהיר במכתבו כי יש צורך בשיתוף פעולה, מקצועי ורוחני על ידי צוות אגף חינוך כדי להתאים אופיה של הכיתה כחרדית, וכי אישורו לעניין זה ניתן לשנת הלימודים הנוכחית תשפ"ג, שבמהלכה, ייבחן המשך המענה לתלמידים לשנת תשפ"ד.
בעיריית חדרה ערים לצורך בפתיחת כיתה בעבור הילדים. בתאריך 24/8/22 שיגר מנהל אגף החינוך, שלומי דהן, מכתב למנהל מחוז החינוך החרדי במשרד החינוך שי קלדרון בו ביקש לאשר לו תקן לפתיחת הכיתה. במכתב, שהעתקים ממנו שוגרו בין היתר גם לרב ישראל מאיר ביטון ולח"כ יעקב מרגי מש"ס כתב: "בהמשך לשיח בנושא אנו מבקשים להצמיח כיתת חינוך מיוחד עבור תלמידים חרדים בעיר בבית הספר חב"ד בנים (ממלכתי-דתי). הכיתה תהיה כיתת אינקובטור מתוך כוונה בשנה הבאה לפתוח בעיר בית ספר ממלכתי-חרדי, על בסיס הסכמה של רב העיר לטובת הכיתה והכיתות הנוספות, על מנת לתת מענה מקצועי חרדי מותאם לטווח ארוך. מדובר בתלמידים עם צרכים מיוחדים אשר על פי חוק עברו וקיבלו זכאות לכיתה קטנה בוועדת זכאות ואפיון לפי כל האבחונים וההמלצות. מדובר גם בהורים חרדים שאין להם פתרון חינוכי אחר מלבד כיתה זו".
קראו גם:
במשרד החינוך הבהירו בשבוע שעבר, כי נוכח מספרם המועט של תלמידי החינוך המיוחד החרדיים, לא ניתן לאשר פתיחת כיתה והבהירו כי התלמידים יקבלו מענה באמצעות שיבוץ בכיתות קיימות באזור, או בסל מותאם לצרכיהם: "אם מספר התלמידים יגדל המשרד ישקול את הבקשה מחדש".
את ההורים המענה הזה אינו מספק ופרסומים על הפגנה מול משרד החינוך נפוצו מיד בקבוצות וברשתות החברתיות: "חדרה עולה לירושלים, בהוראת הרבנים כאות הזדהות ותמיכה בתינוקות של בית רבן מיוחדים וצדיקים שמשרד החינוך מתנכל להם באטימות", נכתב בפרסומים. "במהלך השבוע נעלה כולנו עם תינוקות של בית רבן למשרד החינוך. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר תלמידים אלו יקבלו את המגיע להם".
ממשרד החינוך נמסר כי עמדת המשרד לא השתנתה.
לעדכונים: חדשות חדרה