לפני שלושה חודשים, בשעות הצהריים, חזר אורי לידור לביתו במושבה פרדס חנה-כרכור ונדהם לגלות כי שני כלבים שנמצאים בחזקתו הורעלו לאחר שנטלו מזון בחצר הבית. לידור הבהיל את הכלבים לווטרינר.
3 צפייה בגלריה
אורי לידור עם הכלב דובי. הצליח להינצל
אורי לידור עם הכלב דובי. הצליח להינצל
אורי לידור עם הכלב דובי. הצליח להינצל
(צילום: נחום סגל)
אחד הכלבים שרד, אולם הכלב השני מת בדרך. "ללא ספק מדובר בהרעלה", הוא אומר. "מישהו מסתובב ומרעיל בעלי חיים ואם לא יתפסו אותו נמצא עוד בעלי חיים מתים".
המקרה הזה הוא אחד ממספר מקרים של הרעלת כלבים וחתולים שאירעו בשנים האחרונות במושבה. לדברי הווטרינר הראשי ומנכ"ל איגוד ערים וטרינרי – שומרון, ד"ר ריאד בדראן, מספר האירועים שדווחו לאיגוד מצביעים בשנים האחרונות ובעיקר בתקופה האחרונה על תופעה של הרעלת בעלי חיים בזדון. "לצערי כמעט בכל שנה אנחנו מקבלים תלונות מתושבים בפרדס חנה-כרכור על חשד להרעלת כלבים וחתולים. על פי הנתונים אפשר לומר שהתופעה היא ייחודית למושבה".

3 צפייה בגלריה
ד"ר ריאד בדראן. "תושבים מדווחים על כלבים וחתולים שנעלמו"
ד"ר ריאד בדראן. "תושבים מדווחים על כלבים וחתולים שנעלמו"
ד"ר ריאד בדראן. "תושבים מדווחים על כלבים וחתולים שנעלמו"
(צילום: אלבום פרטי)

אורי לידור, אב לשני ילדים בני שש ושנתיים, עבר מרשפון לפרדס חנה-כרכור. המשפחה מחזיקה בשני כלבים, כלבת המשפחה באבל, בת 9 וכלב אחר בבעלות חברים שנמצא אצלם באומנה מזה כשנתיים בשם דובי. לפני שלושה חודשים, בשעות הצהריים לידור חזר לביתו עם ילדיו והבחין בכלב דובי מדמם ומקיא.
"לא חיכיתי ומייד לקחתי אותו לווטרינר שטיפל בו והציל את חייו", הוא אומר. "כשחזרתי הביתה ראיתי את הכלבה באבל מתחת לשיח במצב דומה. לקחתי אותה לבית חולים לבעלי חיים, אבל לצערי הרב היא מתה בדרך עוד לפני שהספיקו לבצע בה החייאה. כל הסימנים והנסיבות הצביעו על אירוע של הרעלה".

3 צפייה בגלריה
אורי לידור. "אני חי בפחד"
אורי לידור. "אני חי בפחד"
אורי לידור. "אני חי בפחד"
(צילום: נחום סגל)

מאותו הרגע הקפיד לידור לא לתת לילדיו להסתובב לבד בחצר הבית ונאלץ אף לקשור את דובי מחשש לחייו. החשש התממש כאשר באחד הימים האחרונים הבחין לידור בחתיכות נקניק בחצר הבית. הוא מייד לקח אותן לבדיקה במעבדה והתברר כי הכילו חומר רעיל. "זה ממש מפחיד ומאוד מסוכן. הגשתי תלונה במשטרה ודיווחתי לאיגוד", הוא אומר. "מאז אני עורך כל הזמן סיורים ובדיקות ולא נותן לילדים להסתובב בחצר. אני בהלם ובחרדה ממה שקורה. יש לי ילדים קטנים שיוצאים לשחק בחצר ואני חושש שחס וחלילה ילד ייקח נקניקיה ויכניס לפה".
לדברי לידור, מבירור שערך עלה כי בחמש השנים האחרונות נרשמו מספר הרעלות של כלבים וחתולים באותו אזור בו הוא מתגורר. "רוב ההרעלות אירעו באזור בין הרחובות החשמונאים לאתרוג. זה מטורף שתוך שלושה חודשים זורקים פעמים נקניקיות מורעלות לתוך חצר הבית. אני חי בפחד. יש כאן מישהו שמסתובב והורג בעלי חיים. צריך לעשות את הכל כדי לשים עליו את היד".
ד"ר ריאד בדראן מספר כי יש תופעה של הרעלת כלבים וחתולים במושבה. "תושבים מדווחים על כלבים וחתולים שפשוט נעלמו להם ולא חזרו והחשש הוא שמתו כתוצאה מהרעלה", הוא אומר. "בשכונות בפרדס חנה יש פינות להאכלת חתולי רחוב. ככל הנראה זה מפריע למישהו. באחד המקרים לקחתי חתול למעבדה והתברר כי הוא מת כתוצאה מהרעלה. זה קורה כמעט ברוב האזורים בפרדס חנה".
המקרה של לידור הוא לא האחרון שאירע. לפני כחודש הורעלה כלבה כתוצאה מאכילת מזון מורעל. בעלת הכלבה שמגדלת כלב נוסף מספרת כי על פי הערכתה, המקרה אירע כאשר יצאה לטייל עם הכלבה בחורשת "נווה אשר". לדבריה, שבועיים לפני שהכלבה מתה היא הבחינה כי הולכת ונחלשת. "חשבתי שהיא אולי קיבלה מכה ברגל", היא אומרת. "לקחתי אותה לווטרינר ובבדיקת דם עלה כי היא נטלה רעל עכברים. השפעת הרעל הייתה איטית עד שהיא מתה. אני זוכרת שהיא נטלה משהו מהרצפה, אבל לא הספקתי להוציא את זה מהפה. היה לה דימום והיא לא יכלה לנשום."
לדבריה, היא שמעה על מקרי הרעלה ביישוב: "אחד השכנים שהוא מאכיל חתולים סיפר לי שלפני כשנה וחצי הוא איבד שמונה חתולים ביום אחד כתוצאה מהרעלה. מזעזע לשמוע סיפורים כאלה. אני חושבת שהווטרינרים במושבה צריכים לדווח לאיגוד על כל מקרה על מנת לבדוק את המספר המדויק בכל שנה. לקחתי את זה קשה מאוד ועד היום אני בהלם. סתם להרוג כלב וחתול זה פשוט פשע".
ד"ר בדראן מציין כי האיגוד פועל בשיתוף פעולה עם מועצת פרדס חנה כרכור על מנת למצוא את האחראים. "מדובר בתופעה חמורה ומסוכנת. קיים מצב שעוף יקח חתיכת נקניק מורעל ובמקרה זה ייפול בגן ילדים", הוא אומר.
יו"ר איגוד וטרינרי שומרון אילן שדה, אומר: "הרעלת בעלי חיים היא מעשה קשה ואכזרי, שבנוסף עלול גם לפגוע בבני אדם ובציפורים. אנחנו פועלים בשיתוף עם כל הגורמים על מנת למצוא את האחראים ובמקביל למנוע את התופעה".
קראו גם:
ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר: "המועצה פועלת בשיתוף פעולה עם איגוד ערים ומשטרת ישראל".
מהמשטרה נמסר: "אנו רואים בחומרה כל התעללות או פגיעה בבעלי חיים בניגוד לחוק ובהצלת בעלי החיים וההגנה עליהם ערך עליון. בהתאם, עם קבלת תלונה במשטרה, תפתח חקירה במטרה להגיע לחקר האמת".
לעדכונים: חדשות חדרה