שמונה שנים מכהן צביקה גנדלמן כראש עיריית חדרה. בשנת 2013 ניצח בבחירות את חיים אביטן, שנגדו נוהלה חקירת משטרה. השנים חלפו, תיק החקירה נגד אביטן נסגר, ומי שעומד עכשיו בפני תסבוכת פלילית הוא גנדלמן. השבוע הודיעה הפרקליטות לעורכי דינו של ראש העירייה, ליאור אפשטיין ומאור זמיר זינגר, כי בכוונתה להגיש נגד גנדלמן כתב אישום, זאת בתום הליך שימוע שנערך בעניינו.
1 צפייה בגלריה
גנדלמן בבית המשפט
גנדלמן בבית המשפט
גנדלמן בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
קראו עוד:
ההחלטה מטילה צל כבד על המשך דרכו של גנדלמן בראשות העירייה. ההחלטה תגרום ללחץ פוליטי ואף ציבורי על גנדלמן לפרוש מתפקידו.

ראשית הפרשה

פרשת גנדלמן התפוצצה באמצע שנת 2018, אז נעצר ראש העירייה יחד עם מנהלת לשכתו, נהגו בבר אפללו, והקבלן סמי לוי. בחודש נובמבר 2020 נערך לגנדלמן בפני פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) שימוע לפני הגשת כתב אישום נגדו. הפרקליטות ייחסה לגנדלמן חשד לביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, שיבוש הליכי משפט ועבירה על פי חוק המחשבים. על פי מכתב הזימון לשימוע, העבירות בוצעו בתקופה שבין אוקטובר 2013 ליוני 2018, אז כיהן גנדלמן כראש העירייה וכראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה.
על פי מכתב השימוע, סמי לוי, איש עסקים מוכר בחדרה, קבלן ויזם נדל"ן, בעל אינטרסים כלכליים בעיר, שמילא בעבר מגוון תפקידים במנגנון העירוני, לרבות ממלא מקום ראש העירייה, קידם את מועמדותו של גנדלמן במערכת הבחירות של 2013, תוך שהוא מנצל את כוחו הפוליטי ויכולת ההשפעה שלו על הבוחרים בעיר. לטענת הפרקליטות, לאחר בחירתו לראשות העירייה חש גנדלמן מחויבות אישית עמוקה כלפי לוי וחשש שיפעל למניעת בחירתו בעתיד. בשל כך, נטען, הוא נקלע למצב של ניגוד עניינים בין תפקידו הציבורי לבין רצונו להיטיב עם לוי ולהיבחר לכהונה נוספת. "גנדלמן לא דיווח על ניגוד העניינים לגורמים רלוונטיים ולא חתם על הסדר ניגוד עניינים כנדרש בדין", נטען.
על פי מכתב הזימון לשימוע, ניגוד העניינים בא לידי ביטוי, בין היתר, במתן גישה ישירה ללוי ללשכת ראש העירייה, וטיפול בבקשות לוי להעסקה וקידום עובדים בעירייה. כמו כן, נטען כי גנדלמן לא פסל עצמו מלדון בענייניו של לוי במסגרת תפקידו הציבורי. על פי החשד, גנדלמן דן בבקשה של חברה בבעלותו של לוי להכשיר חריגות בנייה בבניין משרדים במרכז העיר ולקח חלק בהחלטה שאישרה את הבקשה, חתם על היתר בנייה לפרויקט נדל"ן שללוי יש בו אינטרס מהותי והיה שותף למתן היתר בניה לבית אבות סיעודי על קרקע בבעלות לוי.
מכתב השימוע עולה, כי בסוף ינואר 2018 התקבלה בלשכת ראש העירייה פנייה לפי חוק חופש המידע לקבל את יומני הפגישות של גנדלמן. בעקבות כך, נטען, גנדלמן ומנהלת לשכתו סיכמו כי היא תמחק מיומנו הממוחשב של ראש העירייה חלק מהפגישות שהופיעו בו במטרה להסוות את הקשר שקיים עם לוי. לטענת הפרקליטות, בהתאם לסיכום עם גנדלמן, מנהלת הלשכה ביצעה שינויים ביומן, והפיקה ממנו פלט כוזב במטרה להעבירו למגיש הפנייה.
עוד נטען כי תחת הנחייתו של גנדלמן נהגו עדכן את סמי לוי בדבר גביית הודעה במשטרה של חבר אופוזיציה בעיריית חדרה שנסובה בין היתר על יחסיו של ראש העירייה עם לוי, והעביר לו מסר להתרחק מהעירייה.

מועצה במחלוקת

על פי החוק, עם הגשת כתב אישום נגד ראש רשות, מתכנסת הוועדה להשעיית ראשי רשויות במשרד הפנים, דנה בנושא ומחליטה האם ראש הרשות יושעה.
סגן ראש העירייה בועז ביטון אומר, כי לדעתו, נושא ההתפטרות לא אמור להיות מעניינם של חברי המועצה, "התיקון לחוק הרשויות המקומיות קובע כי ראשי ערים הנאשמים בפלילים יעמדו בפני ועדה מיוחדת במשרד הפנים, שתשקול אם להשעותם מכהונתם עד לתום משפטם" אמר. "אני מאמין בחפותו ומתפלל שצדקתו וניקיון כפיו יצאו לאור".
חבר המועצה בקואליציה, רון שגן, מסיעת מחוברים אמר: "זה משא כבד על הכתפיים של צביקה. אני מאחל לו להצליח ולהוכיח את חפותו. בעניין ההתפטרות מתפקידו זו החלטה אישית שלו עם המשמעויות האישיות בכך. הוא רוצה להגן על עצמו ולהוכיח את חפותו והוא זכאי להליך משפטי מלא. זו החלטה אישית וערכית של האיש בעצמו".

חבר המועצה שלמה בוזגלו: "שלוש שנים וחצי של עינוי דין עברו על עיריית חדרה עיר עם מעל מאה אלף תושבים אי אפשר לנהל כאשר ראש העירייה מנהל משפט פלילי"
מנגד, דורש חבר המועצה מטעם האופוזיציה, שלמה בוזגלו, שגנדלמן יתפטר מתפקידו וייערכו באופן מיידי בחירות לראשות העירייה. "שלוש שנים וחצי של עינוי דין עברו על עיריית חדרה", אמר בוזגלו. "עיר עם מעל מאה אלף תושבים אי אפשר לנהל כאשר ראש העירייה מנהל משפט פלילי. צר לי על ההחלטה. עבור גנדלמן ולא פחות על העיר חדרה שבשנים האחרונות זוכה פעם אחר פעם לכתבות שלא עושות טוב לעיר ולשם שלה. הפרקליטות הייתה צריכה לקבל החלטה מזמן. מרגע המעצר העיר והעירייה לא התנהלו בלשון המעטה והתושבים הם שנפגעו. אני מאחל לגנדלמן לנהל את משפטו ולצאת זכאי. במקביל צריך לאפשר לתושבים לבחור ראש עירייה חדש".
חבר האופוזיציה, טל אליהו, שכיהן בעבר כסגנו של גנדלמן, אמר לאחר החלטת הפרקליטות: "בראש עיריית חדרה מכהן במשך שלוש שנים מי שעננת פלילים כבדה מעל ראשו. חברי הקואליציה משתפים עימו פעולה כרגע, במקום לדרוש את פיטוריו".
חדוה יחזקאלי, לשעבר המשנה לראש העירייה, תחת גנדלמן, שפרשה מתפקידה לפני מספר חודשים, אמרה: "לא נעים לשמוע את ההודעה של הפרקליטות וגם לא נעים לתושבי חדרה לשמוע על ראש העירייה שלהם שהולך לעמוד לדין. אם נפל פגם במעשיו ויש לו כתב אישום, עם כל הצער בדבר יואיל בטובו ויעשה מה שהחוק מחייב אותו. הוא צריך להתפטר. אנחנו אנשי חוק וצריכים להוות דוגמא אישית לציבור. אני 22 שנים בשליחות ציבורית ואף פעם לא דבק בי רבב. אני מאחלת לצביקה שיצא זכאי לגמרי".
ממשרד הפנים נמסר: "ישנה ועדה להשעיית ראשי רשויות עם הגשת כתב אישום נגדם. ככל שטרם הוגש כתב אישום והתקבלה הודעת היועץ המשפטי בדבר הגשת כתב אישום, הועדה לא דנה בנושא".
עו"ד ליאור אפשטיין, פרקליטו של גנדלמן מסר: "הודעת הפרקליטות כי אין בכוונתה לסגת משאריות החשדות נגד צביקה גנדלמן ברורה ומשמעותה כי השאלות הללו יתבררו בבית המשפט. עוד יתברר בבית המשפט הכיצד ובאיזה סמכות הושתלה מצלמת סתר בלשכתו של ראש העיר שעל בסיסה מבוססים שאריות החשדות בתיק, כזכור עניין לנו בתיק שהחל לפני הבחירות והציבור החדרתי הביעה אמונו בגנדלמן על אף הררי החשדות שהודהדו אז. יש חובה ברורה להאבק בשחיתות השלטונית ובצידה חובה לא פחות חשובה להימנע מיתר משפטיות לגבי התנהלותם של נבחרי הציבור.
ככול שהתיק קרוב יותר לגבול הקלון, אם בכלל, הציבור הוא מי שבצער רב משלם את ההתנהלות".
לעדכונים: חדשות חדרה