ביום שני פורסם היתר פליטה חדש לתחנת הכוח "אורות רבין" על ידי המשרד להגנת הסביבה. על פי ההיתר החדש, היחידות הפחמיות המזהמות 1-4 ייסגרו עד לתאריך 31/12/25 ויחידות 5-6 הפחמיות, בהן מותקנים אמצעי הפחתה, יוסבו להפעלה באמצעות גז טבעי. באשר ללוחות הזמנים שנקבעו להסבת יחידות אלו לשימוש בגז, נקבע כי יחידה 5 תעבור לשימוש בגז עד לחודש מרץ 2026 ואילו יחידה 6 תעשה זאת עד ספטמבר 2026.
2 צפייה בגלריה
"אורות רבין". "לשים סוף לעידן הפחם"
"אורות רבין". "לשים סוף לעידן הפחם"
"אורות רבין". שיפור בזיהום האוויר?
(צילום: אלעד גרשגורן)
על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, תחנת הכוח "אורות רבין", נחשבת למפעל המזהם בישראל ומכבידה על איכות חיי התושבים, כבר עשרות שנים. על פי דו"ח של פרופסור איתמר גרוטו לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, מדי שנה מתים 50 איש כתוצאה מפעילותה של התחנה.
בחודש יולי 2018 התקבלה החלטת ממשלה 4080, בה נקבע כי הפעלתן השוטפת של היחידות המזהמות 1-4 תסתיים ב-1/6/22, זאת במקביל להקמת שתי יחידות חדשות שאמורות לפעול באמצעות גז טבעי. אולם לאכזבת התושבים, חברת החשמל הודיעה כי לא תצליח לעמוד ביעד הזה, ככה שהיחידות הפחמיות ממשיכות לפעול גם כיום.

2 צפייה בגלריה
אסיף איזק. "ההחלטה מהווה הישג עצום"
אסיף איזק. "ההחלטה מהווה הישג עצום"
אסיף איזק. "ההחלטה מהווה הישג עצום"
(צילום: אלבום פרטי)

כשעמד לפוג היתר הפליטה של התחנה והיה צורך בחידושו, פרסם המשרד להגנת הסביבה טיוטת היתר. איגוד ערים, ארגוני סביבה ותושבים הגישו את השגותיהם והתנגדויותיהם לטיוטה. עיקר ההשגות שהגישו מנכ"ל איגוד ערים ניר סהר והצוות המקצועי, נגעו לסגירת היחידות הפחמיות עד סוף 2025 והסבת יחידות 5-6 לפעולה באמצעות גז טבעי.
על פי הנמסר מאיגוד ערים, המשרד להגנת הסביבה קיבל את שתי הדרישות המרכזיות של האיגוד. כמו כן על פי דרישת האיגוד, בתוך חודשיים מיום פרסום ההיתר, נדרשת חברת חשמל להגיש תוכנית להקמת אמצעי הפחתה לפליטות בערמות הפחם שגורמות למפגעים חמורים לשכונות הסמוכות לתחנת הכוח.

קראו גם:
יו"ר איגוד ערים וראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק אמר: "ההחלטה על סגירת יחידות 1 עד 4 והעברת 5-6 להפעלה בגז טבעי מהווה הישג עצום, שלאחר 45 שנה ישפר משמעותית את בריאות ואיכות חיי תושבי המרחב ואת הסביבה. אנו מברכים את המשרד להגנת הסביבה על קבלת כלל השגות הצוות המקצועי של האיגוד. נפעל במלוא הכוח כדי שההחלטה תיושם מבלי לאשר פרצות להפעלה נוספת של היחידות הפחמיות".