האומנית תושבת חדרה, צדקה מצרפי (79) החליטה להוריד את יצירותיה מקיר ההנצחה לזכר אחיה, הפעיל החברתי ואיש החינוך יחיאל מצרפי ז"ל במתנ"ס בית הראשונים בשכונת נחליאל.
4 צפייה בגלריה
צדקה מצרפי ממתנ"ס בית הראשונים. "אני רצויה ומבוקשת, מרצה ומופיעה בתערוכות בארץ ובעולם. רק במתנ"ס הראשונים איני רצויה"
צדקה מצרפי ממתנ"ס בית הראשונים. "אני רצויה ומבוקשת, מרצה ומופיעה בתערוכות בארץ ובעולם. רק במתנ"ס הראשונים איני רצויה"
צדקה מצרפי ממתנ"ס בית הראשונים. "אני רצויה ומבוקשת, מרצה ומופיעה בתערוכות בארץ ובעולם. רק במתנ"ס הראשונים איני רצויה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
מצרפי נקטה בצעד הקיצוני לאחר שלטענתה חלק מההבטחות שניתנו לה בנוגע להנצחת אחיה במקום - לא קוימו.
עבודותיה של מצרפי שנתלו במקום משקפות את חיי עולי תימן והווייתם, כפי שזכרה מימי ילדותה בשכונה. לצידן נתלתה תמונה אחת של אחיה יחיאל ז"ל עם הפסוק "בלב נבון תנוח חכמה" ושנות חייו 1946-2016. מצרפי ציפתה כי קיר ההנצחה יהיה מקפצה לשיח ולפעילויות שיעבירו את מורשת יהדות תימן בשכונה לדורות הבאים. בהסכם עליו חתמה מול "פנאי העיר", האחראית על המתנ"סים בעיר, הוסכם כי כחלק מההנצחה ייקרא מתנ"ס הראשונים על שמו של יחיאל מצרפי ז"ל גם בניירת הרשמית.

4 צפייה בגלריה
יחיאל מצרפי ז"ל. היה איש חינוך מוערך
יחיאל מצרפי ז"ל. היה איש חינוך מוערך
יחיאל מצרפי ז"ל. היה איש חינוך מוערך
(צילום: אלבום פרטי)

לדבריה של מצרפי, החזון שלה וחלק מההסכם עימה לא התממש. לטענתה, למרות שביקשה להתנדב לפעילויות במתנ"ס - הן לא התקיימו. בנוסף, לטענתה, פניות שלה למתנ"ס לא נענו ובניירת הרשמית ובפרסומים דיגיטליים שם אחיה נכתב בפינה באותיות זעירות שקשה לראותן. עוד היא טענה כי בחזית המתנ"ס העץ אינו גזום והוא מסתיר את השלט שעליו נכתב כי המתנ"ס הוא על שמו של אחיה.
לטענת מצרפי, אחרי שלל ניסיונות ופניות לגורמים בעירייה, לפנאי העיר ולמבקר המדינה, החליטה כי אינה שלמה עם ההנצחה. לדבריה ההנצחה הנוכחית אינה מכבדת את זכר אחיה ואת ראשוני עולי תימן. בעקבות זאת, בצעד דרמטי החליטה להסיר את עבודותיה התלויות במקום.

4 צפייה בגלריה
עבודות של צדקה מצרפי
עבודות של צדקה מצרפי
עבודות של צדקה מצרפי
(צילום: אלבום פרטי)

"אחי לא קיבל את הכבוד הראוי לו וגם לא דור המייסדים", אומרת מצרפי. "הכנסתי ערך מוסף, הוצאתי לא מעט כסף ובתמורה הפעילות במקום אמורה הייתה לשאת את שמו. הכנסתי ראש בריא למיטה חולה, אבל אצא ממנה בראש מורם. מגיע לציבור לדעת שלא חיפשתי מקום לציורים שלי. המחשבה הייתה לשמר את הסיפור של השכונה. לא ביקשתי שבית הראשונים יישא את שמו של יחיאל, אלא שהפעילות התרבותית תישא את שמו. אני רצויה ומבוקשת, מרצה ומופיעה בתערוכות בארץ ובעולם. רק במתנ"ס הראשונים איני רצויה".
יחיאל מצרפי נפטר בשנת 2016. הוא היה בן שכונת נחליאל, איש נעים הליכות עם עברית עשירה. הוא היה מוכר בעיר כאיש חינוך מוערך וגם כיועץ פוליטי חד של רבים בהנהגה העירונית. לאחת מותו, אחותו צדקה ביקשה להנציח את שמו ופנתה לעיריית חדרה בנדון. "כידוע תפקיד המתנ"סים בין היתר הוא לתת מקום ליוזמה של הקהילה המקומית כדי לעורר בה רגש שייכות", כתבה. "איני מבקשת להפחית מכבודם של הראשונים אלא להוסיף. אני מוכנה לתת יד, לנסות להעביר לבאי המקום קצת מסיפור החיים של הראשונים. אני אומנית, השתתפתי בתערוכות ציור, בין היתר תיעדתי בצבע את הפולקלור התימני עליו גדלתי בשכונה. יש לי עבודות מתוך זיכרונות ילדותי, אוכל לעצב קיר שיכבד את זכר הראשונים ויחיאל שנולד בשכונה ופעל רבות למענה".

4 צפייה בגלריה
עבודה של מצרפי שתלויה בבית הראשונים
עבודה של מצרפי שתלויה בבית הראשונים
עבודה של מצרפי שתלויה בבית הראשונים
(צילום: אלבום פרטי)

לאחר מהמורות והתנגדויות אישרה ועדת השמות בתאריך 4/3/20 את ההנצחה וצדקה יצאה לדרך. לדבריה, בהסכם שנחתם מול "פנאי העיר" בספטמבר 2020 אודות ההנצחה נכתב כי המועדון יקרא על שמו של יחיאל ז"ל, והמשפחה היא שתישא בהוצאות השלט. עוד הוסכם כי ניירת המועדון תוחלף על שמו, השלט למועדון יוצב בכניסה באופן בולט וצדקה תעצב את הקיר, שיציג את סיפור המייסדים לצד תמונת אחיה. טקס ההנצחה המרגש התקיים בחודש דצמבר בשנת 2020.
לאחר הטקס פרצה מגפת הקורונה והמתנ"ס סגר את שעריו למשך כשנה. בחודש יולי 2021 עם הפתיחה המחודשת של אולמות ומקומות ציבוריים, פנתה מצרפי להנהלת פנאי העיר דאז, בבקשה שהניירת של המתנ"ס תישא את שם אחיה והלינה על היעדר יחס מצד המתנ"ס לבקשותיה. מכאן החלו העניינים להסלים ובתגובה לפנייתה נשלח אליה מכתב התראה מעו"ד.
היא פנתה לראש העירייה בפועל, ניר בן חיים, ושלחה אליו את הפנייה שהעבירה לפנאי העיר בצירוף המכתב מעו"ד. לטענתה, היא לא זכתה לתגובה. בצר לה פנתה למבקר המדינה בנדון.
בחודש ינואר 2023, הודיע לה עו"ד ואאיל אבו אלהיג'א עוזר בכיר למנהלת נציבות תלונות הציבור כי נערך בירור ותלונתה נמצאה מוצדקת: "תלונתך נסובה על אי קיום החלטת ועדת השמות של עיריית חדרה בעניין הנצחת אחיך ואזכור שמו בניירת עמותת פנאי העיר בית הראשונים. בעקבות פניית משרדנו, העירייה הנחתה את מנכ"ל העמותה לפעול בהתאם להחלטת ועדת השמות ולאזכר את שם אחיך בכל הניירת והפרסומים שלה. נוכח תשובת העירייה עולה כי דרישתך נמצאה מוצדקת. הנחיות בהתאם הועברו לגורמים האחראים בעמותה על מנת שיקפידו על אזכור שם אחיך כפי שנקבע בהחלטת ועדת שמות".
קראו גם:
לטענת מצרפי, מבקר המדינה הצדיק את טענותיה. אך לאחר תקופה בה לא היה שינוי משמעותי היא החליטה להוריד את עבודותיה התלויות במתנ"ס: "אין מקום לתקן את המעוות, זו הנצחה עלובה שלא מכבדת. יחיאל בחיים לא חיפש כבוד ובוודאי היה כועס לו ידע כמה נלחמתי בעבור זה. אני לא צריכה להרגיש נרדפת על כוונות ורצון טוב, ככה לא מייצרים תרבות, כך מייצרים תרבות פחד אולי".
מהעירייה ופנאי העיר נמסר: "פנאי העיר חדרה מכבדת ומוקירה את ראשוני המתיישבים ואת זכרו של יחיאל מצרפי ז"ל. מרכז הפנאי בית הראשונים הוסיף את שמו של מר מצרפי ללוגו המרכז, לשלט החזית ולכל מסמכיו ופרסומיו. בנוסף, קיר המבואה במרכז הפנאי הפך לקיר הנצחה לזכרו, ואף בפעילויות שונות הוצגו יצירות לזכרו. אנו שמחים כי התושבים הרבים הפוקדים מדי יום את מגוון הפעילויות והאירועים במרכז הפנאי בית הראשונים זוכים להכיר ולהוקיר את כלל פעולות ההנצחה במקום. יחד עם זאת, פנאי העיר חדרה מכבדת את החלטתה של גברת מצרפי ומאחלת לה ולבני משפחתה בריאות שלמה ואיתנה ואריכות ימים".