פרק נוסף בסכסוך על היטל ההשבחה בין עיריית חדרה לחברת החשמל. בשבוע שעבר הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובניה בחדרה ערעור על החלטת ועדת הערר המחוזית בחיפה לבטל את היטל ההשבחה בסך חצי מיליארד שקל שהוצא לחברת החשמל.
2 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אורות רבין
תחנת הכוח אורות רבין
תחנת הכוח אורות רבין
(צילום: אסף פרידמן)
הערעור הוגש לבית משפט המחוזי חיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים והוא הוגש נגד חברת חשמל, שמיוצגת על ידי משרד עו"ד הרצוג, פוקס, נאמן.
כזכור, הוועדה המקומית לתכנון ובניה בחדרה, דרשה מאות מיליונים כהיטל השבחה מחברת החשמל, בעקבות בניית יחידות ייצור חדשות בתחנת הכוח "אורות רבין" בעיר. חיוב היטל ההשבחה עמד על סך של 592.5 מיליון שקל. לטענת הוועדה המקומית, נוצרה השבחה בקרקע של מעל מיליארד שקל ומחצית ממנה היא היטל ההשבחה אשר אותו צריכה לשלם חברת החשמל.

2 צפייה בגלריה
עיריית חדרה. התובע טוען כי "ההתנהלות לא ראויה"
עיריית חדרה. התובע טוען כי "ההתנהלות לא ראויה"
עיריית חדרה. דורשת לבטל את הערר
(צילום: אסף פרידמן)

על דרישת התשלום הזו, הגישה חברת החשמל ערר לוועדת הערר המחוזית וטענה כי השומה עומדת בסתירה מהותית לתקינה השמאית וכי מדובר בתחנת כוח קטנה בהרבה מתחנת "אורות רבין". עוד טענה חברת החשמל כי התוכנית החדשה אינה תוכנית משביחה, אלא רק הסבה לה עלויות כספיות.
בחודש מאי 2023 קיבלה ועדת הערר המחוזית את הערר של חברת החשמל וביטלה את השומה. לטענת הוועדה המקומית, דרישת התשלום בוטלה שלא כחוק, כיוון שלא צורפה אליה חוות דעתה של המומחית שנשכרה לצורך חישוב שווי תחנת החשמל בעיר, ואשר על ניתוחיה התבסס תחשיב התשלום.
כעת, באמצעות משרד עו"ד עופר שפיר ושות' ועו"ד ארז שפירא הגישה הוועדה המקומית ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה ובו טענה כי ועדת הערר שגתה כאשר ביטלה את השומה רק כי לא צורפה חוות דעת חתומה של המומחית, עליה התבססה השומה.
בערר טוענת הוועדה המקומית כי אין חובה לצרף חוות דעת מומחה חתומה כתנאי לתוקפה של שומת השבחה, וגם אם מדובר בפגם כלשהו, ועדת הערר הייתה צריכה לאפשר לוועדה המקומית לתקן אותו ולא לבטל את השומה.
עוד נטען בערעור, כי ועדת הערר קיבלה החלטה מבלי שהתייעצה עם גורם שמאי מוסמך, מה גם שבאופן חריג הרכב ועדת הערר לא כלל שמאי מקרקעין. לכן, לטענת עיריית חדרה והוועדה המקומית שלה, יש לפסול את החלטת ועדת הערר ולהשאיר את השומה על כנה.

קראו גם:

בערר נטען כי "הוועדה תטען כי נוכח השגגות הרבות שנפלו בהתנהלות ועדת הערר, בית המשפט מתבקש להביא לכך שתתבטל החלטת ועדת הערר לפיצויים והשבחה באופן שיידחה ערר חברת חשמל ודרישת הוועדה המקומית תיוותר על כנה. לחילופין יתבקש בית המשפט להשיב את הערר לדיון בפני ועדת הערר תוך מתן הנחייה, לקבלת חוות דעת שמאי מייעץ, זאת בשים לב למורכבותה וייחודיותה של השומה".
יחידות הייצור החדשות, נשואות הסכסוך, הן היחידות שחברת חשמל הגישה בקשה לוועדה המקומית בחדרה, להקמתן ב-24.09.2020. מדובר בבקשה להקמת שתי טורבינות של מחזור משולב, טורבינות גז ויחידה קיטורית בתחום תחנת אורות רבין. מטרת היחידות החדשות היא להחליף את פעילותן השוטפת, של יחידות ייצור פחמיות 4-1 הקיימות במקרקעין והעברתן לשימור.