בתחילת חודש מאי הפגינו תושבי גבעת אולגה, נגד סגירת הכניסה והיציאה מתחנת הדלק בשכונה, זאת בעקבות הפרויקט להרחבת כביש 2 (כביש החוף). הידיעה כי בנוסף היציאה מעין הים צפויה להיסגר בהמשך העבודות גרמה לתושבים לחוש נצורים בשכונה, שנשארה עם כניסה אחת בלבד.
1 צפייה בגלריה
חצי גשר. האם הבנייה תושלם?
חצי גשר. האם הבנייה תושלם?
חצי גשר. האם הבנייה תושלם?
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
מי שהוביל את ההפגנה היה חבר המועצה, תושב השכונה צ'יקו וקנין, וטענות התושבים הופנו גם כלפי נתיבי ישראל, מבצעת הפרויקט.
בנתיבי ישראל מצידם הבהירו כי במסגרת העבודות מוקם מחלף חדש שיהווה שער כניסה ויציאה לחדרה וכי הסדרת הכניסה לשכונה באמצעות תחנת הדלק, כלל אינה בתחום אחריות החברה.
בעוד התרעומת של התושבים נמשכת, בשטח, מסתבר, קיים פתרון שיכול להקל רבות על מצוקת תושבי גבעת אולגה ונכלל בתוכנית להרחבת כביש 2. מדובר בגשר העובר מעל כביש 2 ומחבר את האזור הדרומי באולגה (סמוך לתחנת דלק) ישירות עם לב העיר.

המימון הדרוש

בנייתו של חלק מהגשר על ידי נתיבי ישראל הסתיימה זה מכבר, אלא שהשלמתו וחיבורו עם לב העיר חדרה לא מתרחשת בפועל, מאחר ועיריית חדרה לא הקצתה את התקציב לביצוע המשך העבודות ולא הגיעה להסדר מול משרד התחבורה או האוצר בנושא סיוע המדינה בתקצובו. עלות החיבור נאמדת ב-19 מיליון שקלים. העירייה, כאמור, לא הקצתה את הסכום, ובשנת 2019 הודיע משרד התחבורה שלא יתקצב את המשך העבודות. ההערכות הן כי אם העירייה תשיג את המימון הדרוש תוכל נתיבי ישראל להירתם לעבודה המדוברת ולהשלימה. חלון ההזדמנות הזה קיים עד ינואר 2024 אז צפויה החברה לסיים את העבודות על גשר אולגה צפון.
אם לא יושג המימון והגשר לא יחובר, צפוי הקושי התעבורתי להסלים. במקביל, לא ברור אם בעתיד תוכל העירייה להשלים בגפה את החיבור.
דימה פריצקר מנהל אגף פרויקטים צפון בחברת נתיבי ישראל מסר: "לאור מחסור תקציבי השלמת חיבורו של המחלף בשטח שבאחריות עיריית חדרה לוט בערפל. ככל שיימצא תקציב להשמתו החברה תירתם ותסייע ככל שבידה"
קצת רקע: תת"ל 31 היא תוכנית המתאר הארצית להרחבת כביש 2. העבודות על הרחבת קטע כביש 2 שבין חבצלת השרון לגבעת אולגה החלו באוקטובר 2020. מבחינת לוחות זמנים, בחודש מרץ 2023 הוא צפוי להיפתח בתצורתו הסופית עם שלושה נתיבים לכל כיוון ונת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) לכל מסלול. העבודות על גשר אולגה צפון צפויות להסתיים בינואר 2024, כשהגשר יכלול שני נתיבים לכל כיוון. עלות ביצוע המקטע: 550 מיליון שקלים.
במסגרת תכנון וביצוע העבודות במקטע, ביצעה נתיבי ישראל גם את בניית הגשר מדרום אולגה לכיוון מזרח העיר. עוד לפני שהחלו העבודות, בשנת 2018, התקיים דיון של נתיבי ישראל עם עיריית חדרה שם ביקשה החברה את תוכנית העירייה לחיבור הגשר.
בשנת 2019 התקיים דיון בנושא גם במשרד התחבורה שעסק בתיאומים מול העירייה בכל הנוגע לעבודות על המקטע. נכחו בו נציגים מעיריית חדרה ומנתיבי ישראל ובמסגרת זו שוב צף החשש שחיבורו של גשר אולגה דרום לכיוון מזרח לא יצא לפועל. זאת, לאור העובדה שלא מקודם תכנון מפורט לחיבור גשר אולגה דרום מזרחה לעיר חדרה ואל רחוב יצחק שמיר.
בישיבה זו, העירייה ביקשה ממשרד התחבורה תקצוב לביצוע ותכנון החיבור לגשר אולם נענתה בשלילה.

מי נרדם?

"לא ברור מדוע סכום כזה קטן ביחס לתקציב עירוני וביחס לתקציבים ממשלתיים, לא מושג", אמר תושב עין הים המעורה בפרטים. "בקרוב תיסגר הכניסה והיציאה מעין הים ונהיה עם צפיפות ופקקים. שנת 2022 ואנחנו חיים כמו בחלם עם חצי גשר. זה עצוב. יש פה גשר מוכן לחיבור. לא מדובר בתקציבי ענק שמשנים סדרי עולם. אנחנו דורשים ממקבלי ההחלטות בעיר לקדם את הנושא".
אבל לא רק תושבי אולגה צפויים לסבול מאי השלמת הגשר. ככל הידוע, שינויים ברכבת ישראל עתידים להפוך את תחנת רכבת חדרה למרכזית וליחידה אחרי חוף הכרמל, מה שיגדיל את מסת הרכבים. גם הבניה בעין הים הממשיכה בעוז, והבנייה באנרג'י פארק, יגרמו לעומס רכבים. הגשר שלא הושלם היה יכול להקל משמעותית על העומס.
לאחרונה, הוגשה עתירה מנהלית לבית משפט לעניינים מנהלים בחיפה, מצד חברת אמירי גן זיכרון שבבעלותה מתחם הווילג' ומתחם עסקים בסמוך לכביש 2. העתירה הוגשה נגד שלל גורמים ובתוכם נתיבי ישראל החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, הוועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה, עיריית חדרה, קו צינור אילת אשקלון, תשתיות נפט ואנרגיה וקו מוצרי דלק.
במסגרת העתירה התבקש בית המשפט, להורות לנתבעים לחבר בתוך פרק זמן של ארבעה חודשים ממועד השלמת העבודות להעתקת קווי הדלק או ממועד השלמת העבודות למיגון הקווים או בתוך מועד סביר אחר שיקבע בית המשפט, את גשר אולגה דרום אל דרך מספר 15.
צ'יקו וקנין, שמוביל את מחאת תושבי אולגה, הסביר כי למרות חיוניות הגשר, הוא לא זנח את הדרישה להותיר את החיבור לתחנת הדלק על כנו: "אנחנו עדיין מנסים למצוא פתרונות חלופיים לעניין הכניסות לאולגה. לא ויתרנו בעניין הזה. יחד עם זה, הבהרנו לשרת התחבורה שאנחנו רוצים השתתפות בגשר. אין לנו יכולת לשאת בזה בגפנו".
דימה פריצקר מנהל אגף פרויקטים צפון בחברת נתיבי ישראל מסר: "חברת נתיבי ישראל משלימה בימים אלו את מחלף אולגה דרום במסגרת פרויקט כביש 2 החדש בקטע חבצלת אולגה. בין היתר השלימה החברה את חלקה בהקמת המחלף שעתיד לתת מענה תעסוקתי, כלכלי ותחבורתי לתושבי שכונת אולגה והסביבה, לאפשר גישה נוחה ובטוחה למתחם אנרג'י המוקם באזור ובעתיד קישוריות תחבורתית לתחנת רכבת חדרה. לאור מחסור תקציבי השלמת חיבורו של המחלף בשטח שבאחריות עיריית חדרה לוט בערפל. ככל שיימצא תקציב להשמתו החברה תירתם ותסייע ככל שבידה"
סגן ראש העירייה שלמה בוזגלו: "מיד כשנכנסו לתפקיד, גילינו שבעוד שכולם חגגו על מחלף חדש, הייתה החלטה מוסכמת משנת 2016,שאחרי שמקימים מחלף חדש סוגרים את הכניסות באולגה. מאז, קיימנו מספר פגישות עם נתיבי ישראל ואנחנו מקיימים מאבק למצוא פתרונות ואכן הובטח לי על ידי מנכ"ל נתיבי ישראל שהכניסה בעין הים תישאר פתוחה. גם בעניין החיבור של הגשר, נקיים מאבק, העירייה הייתה אז צריכה לעמוד על הרגליים האחוריות ולא לוותר על מימון ממשרד התחבורה, עכשיו, יהיה הרבה יותר קשה להשיג את זה".
מעיריית חדרה נמסר: "מ"מ ראש העירייה פנה לשרת התחבורה לתקצב את הגשר, זאת לאחר שעיריית חדרה השלימה את התכנון לפי הנחיית משרד התחבורה לשם מניעת מצב עגום, בו גשר ומחלף אינם מתחברים לכלום".
ממשרד התחבורה נמסר: "חיבור המחלף בכביש 2 לעיר חדרה נמצא בסמכותה של עיריית חדרה, המודעת לתכנון עוד משנת 2018".
לעדכונים: חדשות חדרה