טבח השבעה באוקטובר והמלחמה בשתי חזיתות שהחלה בעקבותיו, גרמו להאטה משמעותית בפעילות העסקית בישראל. בעלי עסקים ועובדים רבים גויסו למילואים, דבר שפגע קשות בפעילות של עסקים רבים.
4 צפייה בגלריה
שכונת הפארק בחדרה. אטרקטיבית
שכונת הפארק בחדרה. אטרקטיבית
שכונת הפארק בחדרה. אטרקטיבית
(צילום: אלעד גרשגורן)
בנוסף, התחושות הקשות במדינה, בעקבות המלחמה והאבדות הקשות פגעו ברצון של אזרחים לקנות ולבצע עסקאות. כמו ענפים רבים במשק, גם ענף הנדל"ן חווה האטה ולעתים אפילו עצירה. עסקאות לא נחתמו ומתווכים רבים נותרו כמעט ללא עבודה. ארבעה חודשים אחרי הקרבות ומומחי הנדל"ן מסבירים כי המצב הולך ומשתנה. רוכשי דירות מזהים הזדמנויות עסקיות והשוק בנתניה וחדרה חוזר אט אט לאיתנו.
"שנת 2023 הייתה הקשה ביותר בתחום הנדל"ן מאז שהתחלתי לעבוד", מספר אלון אבנרי, הבעלים של משרד תיווך Next Home וחבר הנהלת לשכת המתווכים בנתניה. "הריביות עלו לשמיים. בעקבות המלחמה היקף המכירות ירד לעומת 2022 בכ-70 אחוזים. רמת המחיר ירדה בין חמישה לשמונה אחוזים בממוצע".
אבנרי מסביר כי בשנת 2024 רואים תחילתו של שינוי: "יש איתותים של התעוררות חלקית ויש הרגשה שכמות העסקאות בשנה הזו תעלה בעשרות אחוזים לעומת 2023. הריביות, על פי ההערכה, צפויות לרדת במשך השנה וזה מעודד את הלקוחות לחזור לשוק".

4 צפייה בגלריה
(עיר ימים נתניה (צילום: עידו ארז))

מי המתעניינים בדירות בנתניה?
"ישנם הרבה משפרי דיור שמעוניינים לקנות נכס ברמת פולג ועיר ימים, אלו שכונות איכותיות. בנוסף לכך ישנה עלייה גדולה של יהודים מצפון אמריקה ומאירופה שבורחים מחו"ל וקונים נכסים למקרה שהאנטישמיות הנוראית תגדל עוד. 40 אחוז מהעסקאות שלי הן של יהודים אמריקאים. גם פנסיונרים ומשפרי דיור חזרו לקנות באזורים האלה בנתניה. זה מריץ את השוק ויגרום גם לעליית מחירים, להערכתי של חמישה עד עשרה אחוז. זה למעשה התיקון לירידה במחירים שהייתה בשנת 2023. כל זה בתנאי שהמלחמה מהצפון לא תתגבר ולא נקבל כאן אלפי טילים".
איל רוזנבוים מ-Home In Israel | KW Netanya מאשר כי השנה החולפת הייתה קשה. "זו הייתה שנה מטלטלת ומשנה חיים במישורים רבים", הוא אומר. "2023 התאפיינה בתנאי שוק קשוחים ובשינויים דרמטיים שהובילו להקפאת תהליכי רכישה ומכירת נדל"ן; מחירי הדירות הוסיפו לטפס בהמשך למגמה של שנת 2022, ולצד זה עמדה עיקשת פעם אחר פעם העלאת שיעור הריבית במשק בצורה משמעותית. מהלכים אלה של נגיד בנק ישראל גרמו לצמצום ניכר בכמות רוכשי הדירות הפוטנציאלים בשוק, כיוון שרובם מתבססים על יכולתם ללוות כסף מהבנק לצורך הלוואה או משכנתא. הם גילו שלא יוכלו לעמוד בהחזרים וויתרו על הרכישה עד לשינוי המגמה בשוק".
ואז הגיע השבעה באוקטובר.
"הטבח הנוראי שאירע ב-7.10.23 והמלחמה שפרצה בעקבותיו יצרו תנאי שוק קיצוניים עוד יותר ממה שכבר חווינו. 300 אלף אנשי מילואים שגויסו תוך זמן קצר, מפונים, עשרות אלפי אנשים שיצאו בעל כורחם לחל"ת ואלפי פועלים בענף הבניה שנשלל מהם אישור העבודה והותירו את אתרי הבנייה ריקים. גם תחום נכסי היד שניה נותר בעיקר עם מוכרים שחייבים למכור, מה שהוביל להיצע קטן יחסית בשוק ולפיכך גם לכמות עסקאות נמוכה מהרגיל. נדמה שאין כמעט עיר במדינת ישראל שלא חטפה מהלומה קשה בתחום הנדל"ן, יחד עם זאת לנתניה יש יתרונות יחסיים שמציפים הזדמנויות נדל"ן אטרקטיביות במיוחד שאינן קיימות בערים אחרות".

4 צפייה בגלריה
עין הים. היצע דירות
עין הים. היצע דירות
עין הים. מבוקשת
(צילום: אלעד גרשגורן)

בין היתרונות מציג רוזנבוים את השכונות הפופולריות בעיר: "עיר ימים", "אגמים" ו"קריית השרון". "אלו שלוש שכונות מרהיבות ופופולריות, שהתפתחו בצורה יוצאת דופן בעשור האחרון מושכות אליהן אלפי משפחות מנתניה, אבל בעיקר מחוצה לה", הוא מסביר. "'פארק הים' היא שכונה חדשה בהתהוות עם מגוון רחב של פרויקטים חדשים. 'קריית נורדאו' הוותיקה היא שכונה נוספת בנתניה שעוברת בשנים האחרונות מתיחת פנים יסודית הכוללת בניית אלפי דירות חדשות המחליפות מבנים ישנים משנות ה-60 ועוד עשרות פרויקטים של פינוי בינוי ברחבי העיר. לפני כחודש סיים משרדנו לשווק פרויקט מדהים בשם 'סביוני סיטי' המונה כ- 400 יחידות דיור של חברת "אפריקה ישראל", וכל זאת 18 חודשים טרם מועד האכלוס הסופי".
מי שעוד מעניקים רוח גבית לענף הנדל"ן בנתניה הם רוכשי הדירות מחו"ל. "נתניה מאז ומעולם נחשבה לעיר אטרקטיבית מאוד בקרב תושבי חוץ. אלפי תושבים מצרפת, בריטניה, דרום אפריקה, קנדה וארצות הברית מצאו בה את משכנם", מסביר רוזנבוים. "בחודשים האחרונים אנו חווים התעניינות גדולה בקרב יהודים מחו"ל המעוניינים לרכוש נדל"ן בישראל בכלל ובנתניה בפרט כאשר רבים מהם אף נרשמים למסלולים של עלייה. דווקא בתקופה הנוכחית יהודים רבים מעבר לים מבקשים ואף צמאים להטביע חותם בישראל על ידי רכישת נדל"ן ולאור הביקוש הזה טס בתחילת השבוע אחד מהשותפים שלי בחברה, סלווין הר, לדרום אפריקה לסבב של פגישות וחוגי בית פרטיים".
גם בחדרה המלחמה הביאה איתה עצירה של שוק הנדל"ן. וכמו בנתניה, גם סוכני הנדל"ן בעיר חשים בתקופה האחרונה בהתאוששות משמעותית.

4 צפייה בגלריה
"בזמן מלחמה הישרדות משמעותה להיות ביחד"
"בזמן מלחמה הישרדות משמעותה להיות ביחד"
המלחמה בעזה. לחדרה לא הגיעו טילים
(צילום: דובר צה"ל)

"שוק הנדל"ן בחדרה מציג סימני צמיחה והתפתחות מבטיחים. עם כלכלה שוקקת חיים, הגדלת הזדמנויות העבודה ופרויקטים מתמשכים של תשתיות, העיר מושכת משקיעים המחפשים סיכויים ארוכי טווח", מסביר שגיב מדר, מנכ"ל קלר וויליאמס חדרה. "המחויבות להתרחבות עירונית ולשיפור השירותים מציבים את חדרה כיעד מושך עבור מי שמביט לשוק נדל"ן פורח.
רק בשנה החולפת אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה הקמת שכונת מגורים חדשה בצפון מזרח העיר, אשר מעבר ליחידות הדיור שיבנו בה, היא כוללת 3,100 מ"ר שטחי מסחר וכ-5,600 מ"ר שטחי תעסוקה אשר ישולבו בחלק ממבני המגורים בשכונה. תוכנית זו מצטרפת לשורה ארוכה של תוכניות נוספות אשר מקדמת הוועדה בעיר, כגון הרחבה של שכונת הפארק המבוקשת אשר במזרח העיר".
מדר מספר על ביקוש הולך וגובר לנכסים להשכרה. "חלה עלייה משמעותית בביקוש בשוק השכירות בחדרה בעיקר בשל העובדה שבעת מלחמת 'חרבות ברזל' חדרה נחשבה לאחת הערים הבטוחות כביכול בישראל, לאחר שלא הופעלה בה אזעקה אף לא פעם אחת", הוא אומר.
דבר נוסף שמושך רוכשי דירות בחדרה הוא העובדה שבעיר עדיין ניתן למצוא דירות במחירים סבירים. "מחירי הנדל"ן בחדרה הם שיקול מכריע עבור משקיעים פוטנציאליים. כדי להבין זאת יש להעריך את מחירי הנכסים הנוכחיים ביחס לשווקים דומים ואזורים סמוכים", מסביר מדר. "בימים אלה, עם הורדת הריבית והמשך החיים לצד המלחמה אנו מרגישים כי ישנה התעוררות של מי שחיכה עד כה על הגדר וכמובן משקיעים המחפשים הזדמנויות. חשוב להדגיש כי חדרה מציעה נדל"ן זול יחסית לפוטנציאל הצמיחה שלה ולכן זה לגמרי הזמן המתאים להשקעה נבונה בעיר".
בחדרה שכונות חדשות שנבנות כשהבולטת שבהן היא שכונת הפארק המושכת אליה זוגות צעירים רבים ותושבים מהמרכז. הוקמו בה פארקים, מרכזי ספורט וגנים ציבוריים", מסבירה סוכנת הנדל"ן סיגל שליו ממשרד שליו שיווק נדל"ן. "אני מרגישה בחודשים האחרונים את מגמת העלייה המשמעותית ברכישת דירות בחדרה ,העיר נמצאת במיקום מצוין בין חיפה לתל אביב והמלחמה מביאה איתה רוכשים רבים אשר מבינים היום יותר מתמיד את המשמעות של עיר שנהנית משקט בטחוני יחסי".

קראו גם:

עו"ד ניצן זנו ממשרד עורכי הדין דרי-זנו המתמחה בעסקאות מקרקעין, מספר אף הוא כי המלחמה גרמה להאטה משמעותית, אך כעת מרגישים בהתעוררות.
ייתכן שהמיקום הגיאוגרפי רחוק משתי הזירות בהן מתנהלת הלחימה תורם לכך", הוא אומר. "העיר רחוקה מרצועת עזה והיא נמצאת מספיק רחוק מהגבול הצפוני, כך שמבחינה פסיכולוגית ייתכן כי ישנה התעניינות בחדרה. עקב הריחוק ממוקדי החיכוך. המיקום בסמיכות לעורקי תחבורה ראשיים גם הוא משפיע לטובה, כביש 6 במזרח (עם שני מחלפים שמובילים לעיר חדרה), כביש 4 שחוצה את העיר וכביש החוף במערב שהעיר נמצאת משני צדדיו. עם יתרון מובהק של מיקום שנמצא הפוך לכיווני הפקקים בבוקר ואחר הצהריים"
עוד מציין עו"ד ניצן זנו, כי לפי הצפי של התוכניות המאושרות בעיר והפיתוח והוצאת היתרי הבניה, ניתן להצביע על מגמה ברורה של יציבות של הביקוש בעיר וכן יציבות של רמת המחירים עם צפי להמשך העליה.