ברשות ניקוז ונחלים שרון מציינים בסיפוק כי על אף שטרם הושלם הפרויקט להגנה על העיר מפני הצפות מן הנחל, הצליחו העבודות שבוצעו עד כה למנוע הצפות בעיר. למרות אירועי גשם משמעותיים בחורף זה לא נרשם ולו מקרה אחד של הצפה מהנחל לעבר שכונות העיר או באזור התעשייה.
לדברי מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, ניסים אלמון, תכנון פרויקט ההגנה על העיר חדרה מפני שיטפונות החל בשנת 2014 וזאת בזכות שיתוף פעולה פורה עם עיריית חדרה, כשהעבודות עצמן החלו בשנת 2017.
3 צפייה בגלריה
העבודות בנחל חדרה על ידי רשות הניקוז | צילום: רשות הניקוז
העבודות בנחל חדרה על ידי רשות הניקוז | צילום: רשות הניקוז
העבודות בנחל חדרה על ידי רשות הניקוז | צילום: רשות הניקוז
ניסים אלמון: "במסגרת העבודות בשלב א' של הפרויקט מכביש 4 ועד למסילת הברזל באורך של כ-3.5 ק"מ, נחפר חתך הנחל והורחב, הוצאו מהנחל עשרות אלפי קו"ב עודפי חפירה שחלקם שימש להקמת סוללות הגנה על גדות הנחל, הוצאו למעלה מ -1000 משאיות פסולת ואשפה ופונו פלישות וחריגות בניה של פרטיים ועסקים שחסמו את אפיק הנחל. עוד הוקמו שני גשרים שישרתו את הולכי הרגל, שמחברים את הצד הדרומי של העיר בקצה אזור התעשייה אל הצד הצפוני לכיוון פארק תחנת הכוח החדשה שתופעל בגז, המוקמת באזור.∀
"עד כה", אומר אלמון "השלמנו את עיקר ההסדרה בקטע המרכזי של נחל חדרה הנמצא בתוך העיר, מכביש 4 מזרחה עד לפסי הרכבת. התוצאה היא שיפור דרמתי של יכולת ההעברה של מי הנחל, שתרגומה המעשי בא לידי מבחן באירוע הגשם של סוף חודש ינואר 2018 שעוצמתו הייתה קרובה לאירוע הגשם של ינואר 2013. הנחל תיפקד ללא גרימת שיטפונות ונזקים. משמעות נוספת וחשובה היא: אפשרות להמשך הפיתוח והבינוי של העיר". – מסכם אלמון.
נחל חדרה, החוצה את העיר חדרה מקדמת דנא, הפך בשנים האחרונות מקור לשיטפונות והצפות.
3 צפייה בגלריה
העבודות בנחל חדרה | צילום: רשות הניקוז
העבודות בנחל חדרה | צילום: רשות הניקוז
העבודות בנחל חדרה | צילום: רשות הניקוז
הסיבה העיקרית והחשובה הינה התפתחותה המסיבית של העיר והבינוי הרב שכלל: כבישים, בניינים וריצופים, כך שאחוז הקרקע שנותרה לחידור מי הגשם ירד פלאים וכל גשם קל הפך לנגר עילי מהיר עם זמן תגובה קצר.
לא רק הבינוי של העיר חדרה מהווה בעיה בכושר ההולכה של נחל חדרה ויובליו, אלא גם הבינוי המסיבי בתוך האגן ובמעלה אגן הנחל כמו העיר חריש, פרדס חנה-כרכור, כל ואדי ערה (נחל עירון), כבישים, מחלפים, רכבות ועוד, כך שכל תכסית פני האגן השתנתה, ופועל יוצא מכך הינו תדירות השיטפונות ואופיין.
בנוסף, שינוי האקלים האזורי שבא לידי ביטוי במספר סופות גשם קטנות יותר ממה שהיה בעבר אך בעלות עוצמה מקומית גדולה. כלומר, מספר ימי הגשם קטן יותר אך בעוצמות גדולות יותר, בזמן קצר יותר.
בתהליך תכנון ההגנה על העיר חדרה לאחר אירוע הגשם של ינואר 2013, שהיה בעוצמה שעלתה על ההסתברות של פעם ב-100 שנה נבחנו כל האלמנטים ברצועת הנחל והתכנון עבר בדיקה ושיפוט הנדסי נרחב, כאשר המטרה הינה "הגנה על העיר חדרה בהסתברות של עד פעם ב-100 שנה". נלקחו בחשבון גם תכניות הבינוי העתידיות בחדרה ובאגן כולו.
רשות ניקוז ונחלים שרון תמשיך את עבודת ההסדרה במהלך קיץ 2019 ממזרח עד גבול שטח השיפוט של העיר חדרה, כשהמגמה היא לקצר את תכנית החומש של הרשות לארבע שנים, כך שהשלמת העבודות להגנת העיר חדרה תימשך עד סוף שנת 2020.
עד שלב זה השקיעה רשות הניקוז 12.5 מיליון ₪, מתוכם הושקעו בתכנון כ-2.5 מיליון ₪. בעבודות ההסדרה עד סוף 2018 הושקעו מעל 10 מיליון ₪ וזה לא כולל את התכנון והעבודות שנעשות במעלה האגן לריסון הגאויות, כדי להקטין ככל האפשר, את הזרימה לכיוון העיר חדרה.
בסך הכל יעלה הפרויקט כולו כ 30 מיליון ₪.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, ניסים אלמון וראש העיר חדרה צביקה גנדלמן | צילום: רשות הניקוז
מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, ניסים אלמון וראש העיר חדרה צביקה גנדלמן | צילום: רשות הניקוז
מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, ניסים אלמון וראש העיר חדרה צביקה גנדלמן | צילום: רשות הניקוז
סכום זה אינו כולל את החלפת גשר צה"ל, שמבנהו הנוכחי מהווה מחסום לזרימות מהמעלה לכיוון מורד הנחל. פרויקט גשר צה"ל נמצא בתהליך תכנון במסגרתו יהיה צורך להעמיק את הנחל מתחת הגשר בעוד שני מטרים, להגביה את הגשר עצמו ולהרחיבו, דבר שייתן מענה גם לבעיות התחבורתיות שהגשר מייצר כיום.
רשות ניקוז ונחלים שרון מטפלת במניעת שיטפונות ושיקום נחלים ב - 1400 קמ"ר של אגני ניקוז מנחל חדרה, דרך נחל אלכסנדר ועד נחל פולג, חציים מעבר לקו הירוק, בתוכם נמצאים כ- 600 ק"מ אורך של נחלים ארציים ואזוריים, העוברים בתחומן של 32 ערים, מועצות אזוריות ומועצות מקומיות. בסה"כ פועלות בארץ 11 רשויות ניקוז.