תוכנית הותמ"ל (הוועדה ארצית לתכנון ולבניה למתחמים מועדפים לדיור) להקמת אלפי יחידות דיור במזרח שכונת בית אליעזר בחדרה חוזרת. התוכנית נחשפה לראשונה בשנת 2016, ולאורך השנים גררה התנגדויות עד להקפאתה, אלא שכעת היא שוב עומדת על הפרק.
4 צפייה בגלריה
בית אליעזר. כל האזור ישתנה
בית אליעזר. כל האזור ישתנה
בית אליעזר. כל האזור ישתנה
(צילוםף אלעד גרשגורן)
בשבוע שעבר גילו בעיריית חדרה, לתדהמתם, כי התוכנית הופקדה לאישור במינהל התכנון. חבר מועצת העיר רון שגן, שהוביל את המאבק נגד התוכנית כבר בראשית ימיה, והחזיק את תיק ההנדסה, מסביר כי מדובר במחטף לא מוסרי שלא מותיר לעירייה זמן להגיב. שגן אף מסביר כי רבים מהגורמים הרלוונטיים מצויים כבר כארבעה חודשים במילואים בשל המלחמה, דבר שמקשה על היערכות העירייה. "אין ספק שנעשה כאן מהלך של 'גניבת סוסים' שנועדה לשים אותנו כעירייה במקום שאין לנו אפשרות להגיב כהלכה", הוא אומר. "עו"ד אמיר בירנבוים, מטעם העירייה, גם שיגר אליהם מכתב שמבהיר את הבעייתיות במתן עשרה ימים לעיריית חדרה להגיב, מה גם שאנחנו חודש לפני בחירות ובתוך מלחמה".
למה התוכנית מעוררת התנגדות מצד תושבים, עירייה והארגונים הירוקים? קצת היסטוריה: מדובר בתוכנית תמ"ל 3002, להקמת כ-7,000 יחידות דיור על אדמות מדינה במזרח בית אליעזר, כשהנתון המספרי משתנה מפעם לפעם. התוכנית מתפרסת על שטח של כ-1,360 דונם ומציעה בנייה בעירוב שימושים למגורים ותעסוקה בבנייני קומות. כשהתוכנית עלתה בשנת 2016, דובר על 6,000 יחידות דיור. בשנת 2022 המספר עמד על 7,470 יחידות דיור, ו-40,000 מ"ר מסחר



המתנגדים לתוכנית טוענים כי היא נוגדת את מגמות תוכנית המתאר המקומית, שעניינה חיבור העיר ברציפות מסוימת. טיעון נוסף נגדה הוא שלחדרה יש כבר היצע גדול של יחידות דיור במרכז העיר ובמערבה והתוכנית פוגעת גם במסדרון אקולוגי נדיר בטבעת הירוקה האחרונה של העיר.
ההתנגדויות הובילו לדין ודברים בין הגורמים ובשנת 2019 לעצירת התוכנית. "בסביבות שנת 2019 הצלחנו לשכנע שהתוכנית לא טובה ובהנחיית מתכננת הותמ"ל דאז, דקלה פרסיקו, התוכנית נעצרה ופרסיקו נתנה הנחייה להקטין את שטח התוכנית ולייצר תוכנית חדשה", מסביר שגן. "אולם, גם לאחר שהוצגה תוכנית חדשה, הצלחנו יחד עם הגופים ירוקים, בגיבוי הוועדה המחוזית לשכנע שהיא לא טובה, כך שתמ"ל 3002 ירדה מתוכנית העבודה השנתית של הותמ"ל. בגיבוי מתכננת הוועדה המחוזית ליאת פלד (שכיום היא סמנכ"לית מינהל תכנון) שכנענו שהתוכנית מחוץ לתוכנית המתאר ושיש במרכז חדרה ובמערבה המון אזורים לפיתוח. תוכנית בסדר גודל כזה, במזרח, תסיט את הקשר מהמקומות שבהם אנו רוצים לבנות למקומות שלא טוב לבנות ויהיה קשה לתת להם שירותים. הותמ"ל אז, בהנחיית הממשלה, גם הגדיל את המנדט שלו והלך להתעסק בתוכניות התחדשות עירונית, ככה שהתוכנית נכנסה למגרה".

4 צפייה בגלריה
רון שגן. בקרה ופיקוח
רון שגן. בקרה ופיקוח
רון שגן. "מהלך לא מוסרי"
(צילום: אלבום פרטי)

בחדרה נשמו זמנית לרווחה, אך חששו כי התוכנית תשוב. ואכן לפני כשנה יצאה התוכנית שוב מהמגירה. "בותמ"ל החלו ליזום שיחות עם אגף ההנדסה של העירייה בעניין התוכנית והבנו שאנחנו לא יכולים לאפשר לזה להישאר ברמת השיח שלהם מול אדריכלית העיר", מסביר שגן. "הקמנו צוות עבודה שכולל את מהנדס העיר, נדב הדר, אדריכלית העירייה, רונה אורבנו, היועצת המשפטית של העירייה עו"ד שרון שרוני, מ"מ ראש העירייה ניר בן חיים, חבר מועצת העיר בועז ביטון, אנוכי, ובני צימרמן, פרויקטור מטעם העירייה. התחלנו לתקוף את הנושא בגזרת מקבלי ההחלטות, למשל נפגשנו עם יו"ר קבינט התכנון, נתן אלנתן, במשרדו בתל אביב, שם הסברנו שאנחנו לא מוכנים ששוב ינחיתו את התוכנית הזו עלינו. בפגישה היה גם מנהל מינהל התכנון רפי אלמליח. אמרנו לו שיש לנו המון יחידות דיור, אנחנו יכולים לבנות תוכנית שמייצרת התחדשות עירונית בבית אליעזר אבל בכמויות קטנות יותר, שנוכל לתת להן שירותים ולא כמות של 8000 יח"ד שתפגע בעיר וזה יהיה שידור חוזר של מה שהיה כאן בשנות התשעים עם הבניה הזו והעליות לארץ".

4 צפייה בגלריה
ניר בן חיים
ניר בן חיים
ניר בן חיים. העירייה תצא למאבק
(צילום: אלבום פרטי)

שגן מסביר כי במהלך השנה האחרונה, התקיים שיח מול מינהל התכנון והייתה שם אוזן קשבת. לדבריו, עם התקרבות מועד הבחירות המוניציפליות, הייתה הבנה שהנושא מושהה. "ואז פרצה המלחמה ורבים מאיתנו, כולל אני, מגויסים כבר מראשית המלחמה", הוא מספר. "בשבוע שעבר אנחנו מגלים שב-21 לחודש ינואר התוכנית נקלטה להפקדה ואגף ההנדסה קיבל זימון להשתתף בדיון להפקדה. תוך התעלמות מוחלטת מהשיח שניהלנו, רצו איתה להפקדה, במהלך לא מוסרי ולא הוגן".
איך אפשר בנקודת הזמן הזו לתקוף את התוכנית?
"התוכנית שהוגשה מזכירה באופייה את התוכניות הרעות והישנות מ-2016 ו-2019, כלומר לא מתחשבת בכלל בצרכים העירוניים. הורדו ממנה שטחי מסחר וכבישי גישה לצירים עירונים כמו כביש 9 ו-65. ממש תוכנית במעמד צד אחד שמשאירה את חדרה תקועה בלי שום אופק או יכולת כלכלית לבנות תשתיות. יצא מכתב ממשרד עורכי הדין אמיר בירנבוים שמלווה את העירייה שבו טענות שאי אפשר להגיש תוכנית כזו 'בתהליך סודי' לפני בחירות ולתת לנו 10 ימים להגיב ועוד בזמן מלחמה. במקביל, נצטרך להפעיל לחץ חזק מאוד באפיקים של מקבלי מדיניות, כדי להסיר את התוכנית הלא מוסרית הזו, ששוללת גם את הזכות של תושבי חדרה לבחור מי ילווה אותם בתוכנית הזו. אם הם לא יסכימו לדחות את הדיון להפקדה לשלב שבו אנחנו יכולים להגיב, נצטרך לבקש מבית המשפט צו מניעה, להסביר שזה לא נעשה בתום לב, בניגוד להליך שמחייב את הגורמים העירוניים ללמוד את הנושא ולהגיב עניינית".

4 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
למה לא לדחות לאחרי הבחירות?
(צילום: יואב דודקביץ')

"הם מבינים שזו תוכנית גדולה, יודעים מתי הבחירות לרשויות ורוצים לאלץ אותנו לקבל את התוכנית", מוסיף שגן. "לא מוסרי לעשות זאת כשהרבה מהגורמים במילואים. אנחנו נילחם נגד התוכנית. יש קונצנזוס שהתוכנית לא טובה לחדרה. אם יהיה צורך אנחנו נצא שוב להפגין לפקידים האלה על הראש".
עו"ד אמיר בירנבוים המייצג את העירייה שלח מכתב לסיגי בארי, מתכננת הוועדה לקידום בניה במתחמים מועדפים לדיור עם העתקים לראשי מינהל התכנון וביניהם ראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן ומנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח וביקש לדחות את הדיון להפקדת התוכנית. "ביום 12/6/2023 נערכה פגישה שבה סוכם כי התוכנית לא תופקד ללא הטמעת הערות העירייה וקבלת הסכמתה ובכל מקרה לא לפני הבחירות לרשויות המקומיות" כתב.
עוד הבהיר עו"ד בירנבוים כי המשא והמתן על הסכם גג, שיבטיח את פיתוח השכונה המבוקשת נמצא בראשיתו וטרם הושגו הסיכומים הדרושים. "חרף סיכום מפורש זה ובלא תיאום עם העירייה התקבלה הודעתכם שהתוכנית נקלטה ואושרה. יש קושי ממשי בעמידתכם על קיום הדיון בתוכנית, בהתראה כה קצרה וטרם מועד הבחירות", הסביר.

קראו גם:

מהותמ"ל נמסר: "לא היה כל מחטף. עיריית חדרה מכירה היטב את התוכנית והייתה מעורבת בה כבר משנת 2018. במסגרת הליך קידום התוכנית נערכו שלושה אירועי שיתוף ציבור בהשתתפות נציגי העירייה. מרגע שהתוכנית עמדה בתנאי סף היא הובאה לדיון בוועדה. נציין גם כי על פי נוהל, סדר יום של הותמ"ל מתפרסם שבוע מראש".