בתאריך 27/2/24 יתקיימו הבחירות המקומיות, לאחר שנדחו ממועדן המקורי בסוף חודש אוקטובר. אירועי השבעה באוקטובר תפסו את המועמדים לראשות העירייה בשלהי הקמפיין כשכל התקציבים לקראת מיצוי.
הדחייה המתמשכת של הבחירות הותירה רבים מהם ללא תקציב לקמפיין כה ארוך, אחרים בכלל נעדרים את הכוח הנפשי לנהל קמפיין ולהביא למעורבות תושבים בעת מלחמה ורבים טוענים כי המרוויחים העיקריים הם ראשי העיריות שבעקבות המלחמה היו במוקד הפעילויות. בחדרה ובנתניה טוענים כי המצב הביטחוני גורם לחוסר עניין בבחירות שיתקיימו בקרוב, ועדות לכך היא רחובות הערים המנומנמים פוליטית.
5 צפייה בגלריה
כך נראו הבחירות בחדרה הפעם הקודמת
כך נראו הבחירות בחדרה הפעם הקודמת
כך נראו הבחירות בחדרה הפעם הקודמת
(צילום: יאיר שגיא)
"המלחמה הביאה לחדרה ולנתניה מפונים ואפשרה לראשי העיריות לא מעט צילומים עם מפונים, חיילים ומקלטים וחיזקה את מעמדם משמעותית", אומרים גורמים במערכת הפוליטית בחדרה. "היא הסיטה את תשומת הלב מרמת השירות לתושבי העיר, לענייני ביטחון ומפונים". על שני דברים הם מסכימים: הראשון הוא שהבחירות חייבות להתקיים במועדן והשני שמדובר במערכת הבחירות המנומנמת ביותר שידענו.
"לדעתי תושבי ישראל איבדו בכלל את האמון בממסד והם לא רואים בבחירות המקומיות שליחות דמוקרטית", אומר טל אליהו, שרץ לראשות עיריית חדרה. "אני מרגיש את הלך הרוח של הציבור. לאור הסיטואציה שהמדינה נמצאת בה, זה פחות מעניין את הציבור. בחדרה ב-30 השנים האחרונות אחוז ההצבעה היה סביב 50 אחוז. אני מעריך שיהיו הפעם כ-40 אחוז. במהלך עשרים השנים שאני בפוליטיקה, מעולם לא הייתה מערכת בחירות כל כך כבויה. תמיד זה לווה בעניין רב ומעורבות גדולה של תושבים, הפעם זה שונה ולכן היה צורך לבצע התאמות לסיטואציה. למשל אין קמפיין נגטיבי בחדרה כי העם לא סובלני לשמוע אמירות מהסוג הזה. יחד עם זאת, לא לקיים בחירות עכשיו יעכב מאוד תהליכים בתוך העיר".

5 צפייה בגלריה
שלטי תמיכה ביניב דרי. גם מזג האוויר קריטי
שלטי תמיכה ביניב דרי. גם מזג האוויר קריטי
שלטי תמיכה ביניב דרי. גם מזג האוויר קריטי
(צילום: אלבום פרטי)

יניב דרי, מתמודד נוסף על ראשות העירייה, מקווה שאירועי השבעה באוקטובר יביאו ליתר מעורבות של התושבים בבחירות: "זה יכול ללכת לשני כיוונים: אדישות מוחלטת או מעורבות יתר דווקא בגלל תובנות השבעה באוקטובר. אולי אנשים כבר לא ירשו לעצמם לא ללכת לבחור, מתוך ידיעה שיקבלו בתמורה ניהול ציבורי רע. התקווה שלי היא שזה ילך לכיוון מעורבות. גם נושא מזג האוויר קריטי. חורף גם ככה מביא לתחושת נמנום, על זה נוסף דכדוך לאומי ושעות הצבעה מצומצמות, זה יכול להשפיע על התוצאות".
דרי סבור כי למרות שהמלחמה "היטיבה" עם ראשי העיריות, זה לא בהכרח יהווה מדד להצלחה וכי האכזבה מהמנהיגות הארצית תזלוג גם לרמה המוניציפאלית: "תמיד יש יתרון לשריף המקומי, אבל כשראש העירייה מתנהל בשוטף ללא יוזמות זה יוצר שחיקה. בחדרה למשל המלחמה לא נגעה, המשכנו כרגיל וזה יוצר שחיקה. החורף גם לא מיטיב עם ראשי ערים, כי בקיץ הכול פרחים ולבלוב, בחורף נחשפים בורות ותחזוקה לקויה".

5 צפייה בגלריה
שלט תמיכה בניר בן חיים. לא חושב שיש לו יתרון
שלט תמיכה בניר בן חיים. לא חושב שיש לו יתרון
שלט תמיכה בניר בן חיים. לא חושב שיש לו יתרון
(צילום: אלבום פרטי)

ראש עיריית חדרה בפועל, ניר בן חיים סבור, כי המצב לא מעניק לו יתרון. לדבריו, העובדה שעסק בסוגיות הקשורות למלחמה בחודשים האחרונים, דווקא הותירה אותו מאחור מול המתמודדים האחרים. "מאוקטובר אני בעיקר בנושאי מקלטים, בלהחזיר את החינוך, את תחושת הבטחון", הוא אומר. "אנחנו שוכחים מהר אבל אנשים פחדו להיות בתוך הבתים שלהם. לא ידעו אם יצאו לעבודה. בזמן הזה אחרים עשו קמפיין והתעסקו עם בחירות, ככה שאני לא בטוח שזה עשה טוב לראשי העיריות. באוקטובר חשבתי שיש לדחות את הבחירות בשנה. לתת לצבא לנצח, להחזיר את הגאווה לעם. כעת ברור לי שהעם צמא לבחירות. באין בחירות, אי אפשר לקדם פרויקטים ארוכי טווח, הסכמי פיתוח, ככה שלטובת העיר חייבים בחירות. למרות, שהתושבים לא מתעניינים וקשה להניע מהלך של בחירות".
בן חיים מספר על הקושי בניהול קמפיין בצל המלחמה: "במהותי כאדם אני לא אוהב מלחמות אלא מעדיף להגיד במה אני טוב ולא במה השני רע ככה שאין קמפיין שלילי אף פעם. קשה לעניין את הציבור בבחירות, לפנות אליהם בזמן ששומעים על נופלים, פצועים. אני מנסה להאיץ בבייס שלי לצאת להצביע. גם למזג האויר יש השפעה. 50 שנים אחורה לא היו בחירות בחורף. חלילה אם יהיה חלל באותו יום, גם יהיה אתגר אבל צריך להיות אופטימיים ולנסות להחזיר את השגרה כמה שיותר".
ויקטור סעדה הוא יועץ אסטרטגי מחדרה שבין היתר מריץ בחולון את ניסן זכריה לראשות העירייה. הוא צופה אחוזי הצבעה נמוכים: "אנשים בלי מצב רוח, מרגישים איום קיומי ויש להם פחות עניין במוניציפאלי. אחוז הצבעה נמוך יכול להשפיע כי לכל מנדט יידרשו פחות קולות. אני אומר למועמדים שלי 'אל תתעסקו בכלום חוץ מלחזק את הבייס הטבעי שלכם' מי שיצליח בזה ינצח את הבחירות. אל תנסו לשכנע אחרים, כי אנשים לא ילכו להצביע למוניציפאלי".

5 צפייה בגלריה
שלט תמיכה בטל אליהו. אחוז ההצבעה יירד?
שלט תמיכה בטל אליהו. אחוז ההצבעה יירד?
שלט תמיכה בטל אליהו. אחוז ההצבעה יירד?
(צילום: אלבום פרטי)

הפעיל החברתי אלי מלכה סבור כי לפני שבעה באוקטובר בעידן המחאות על הרפורמה המשפטית ההצבעה הייתה מושפעת רבות מהמפלגה ממנה מגיע המועמד. עכשיו המצב שונה: "מנקודת מבט רגשית לאף אחד אין חשק לבחירות עכשיו. מנגד העיר חייבת בחירות כדי לקדם פרויקטים. אי אפשר לדחות עוד. אנשים גם הוציאו הרבה כספים באוקטובר היו ממש בישורת האחרונה, חוגי בית ושלטי חוצות, היו בשיא. המלחמה טרפה את הקלפים והרבה דברים השתנו. הבחירות כבר לא על ימין ועל שמאל ואני חושב שלא פשוט לכל המועמדים בתקופה הזו".
גם בנתניה השכנה, לא קל לנהל קמפיין בצל המלחמה. "אני הייתי מאלה שהתנגדו לבחירות במועד הזה וסברו שיש לחכות לסיום המלחמה, כי תשומת הלב הציבורית לא פנויה לבחירות עכשיו", אומרת טלי מולנר שמתמודדת על ראשות העירייה. "הקמפיין שלי עצר בשבעה באוקטובר והפכנו לחמ"ל שמסייע למפונים ולתושבי נתניה. הקפאנו הכול. קמפיין של חמישה חודשים ירד לטמיון. להתחיל עכשיו קמפיין למפלגות שלא משויכות למפלגות ארציות זו משימה לא פשוטה. אבל משכך החליטה הממשלה, החודש שוב התכנסנו לקמפיין הרבה יותר צנוע ורגוע. בצל המלחמה, האווירה היתה שלהעביר ביקורת זה כבר לא בסדר. המרוויחים הגדולים מזה הם ראשי העיריות המכהנים. מתהלכים בעיר עם קסדה ואפוד כמושיעים. הם עשו קמפיין מכל תמונה של חייל או מפונה. המלחמה העמידה אותם במקום אחר".
מולנר צופה אחוזי הצבעה נמוכים: "חלק לא יצביעו כי הם מגוייסים, אנחנו גם יכולים ליפול על מזג אוויר סוער ויש ציבור שעסוק בהישרדות כלכלית, יהיה אתגר גדול להסביר לכולם כמה חשוב שילכו לבחור".

5 צפייה בגלריה
מרים פיירברג איכר
מרים פיירברג איכר
מרים פיירברג-איכר. מצפה לאחוזי השתתפות גבוהים
(ריאן)

אבי סלמה הוא אחד המתמודדים על ראשות העירייה. גם הוא נתקל בקשיים לאור המצב. "עריכת קמפיין בחירות תוך כדי לחימה ומלחמה זו משימה קשה מאוד", הוא מסביר. |לא פשוט לדבר על בחירות מקומיות בזמן שאחינו ואחיותינו מקריבים למעננו את עצמם בשדה הקרב ושיש חטופים הנמצאים לצערנו בידיהם של אויבים אכזרים ולא אנושיים. הקמנו מטה מתנדבים כבר בשבעה באוקטובר בערב, אשר פעל וממשיך לפעול בתקופת המלחמה ביוזמות רבות ומגוונות".
ובכל זאת, יש בחירות.
"נקבע התאריך ועל אף הקושי יש לנו הזדמנות. הזדמנות להוביל מדיניות אחרת לגמרי של סדרי עדיפויות, מתוך הבנה ש'דור הנצחון' וכלל תושבי העיר מצפים למנהיגות אחרת ושונה מאוד מהקיים היום. עלינו להוביל מנהיגות הרבה יותר קשובה, מחוברת ובעיקר יותר מבינה את צרכי התושבים, לכן יש לנו היום הזדמנות לחשב מסלול מחדש. הגיע הזמן לשינוי מהותי ועמוק".
אפרים בולמש, מתמודד נוסף על ראשות עיריית נתניה מודה כי הוא מתקשה להתחיל שוב בקמפיין: "קשה לי נפשית לתלות שלטי חוצות זה פשוט לא מתאים. מנגד אני רואה אחרים עושים את זה וכועס על עצמי שאני עוצר את עצמי ובעצם יורה לי ברגל. אני חושב שהיה צריך לדחות את הבחירות".
גם בולמש סבור כי ראשי העיריות יצאו מורווחים אלקטורלית מהמלחמה: "נוצרו להם שעות חשיפה אדירות ועוד בנושאים ביטחוניים. מה שהסיט את המוקד ממצב הכבישים, הארנונה הגבוהה והעובדה שהעיר סגורה בשבת. כל זה נשכח".
המתמודד לראשות העירייה, אהרון אורגד, סבור שמועד הבחירות הגיוני: "אם הבחירות היו נדחות בחצי שנה זה לכאורה היה נוח יותר, מנגד אף אחד לא מבטיח לנו שבעוד חצי שנה לא נהיה במצב מלחמה. בנוסף, עירייה היא גוף ציבורי דמוקרטי שמצריך ודאות לצורך תפקוד תקין. לכן ההחלטה על בחירות בסוף פברואר היא סבירה. זאת למרות שלאף אחד אין מצב רוח לקמפיינים ואנחנו עושים רק מה שממש צריך כדי להעביר את המסרים לציבור. בשבוע שעבר לדוגמא, התכוונתי לצאת עם פרסום בכמה אמצעים ואז התבשרנו על נפילת חיילים גיבורים שלנו בעזה. מיד עצרתי את הפרסום. פשוט הרגשתי שזה לא לעניין". אחד ממנהלי הקמפיינים הפוליטיים בעיר סבור שזה רק עניין של זמן עד שגם בנתניה יצאו קמפיינים נגטיביים נגד מי מהמועמדים לראשות: "בנתניה, כמו בערים רבות בארץ, כרגע אין כמעט אווירת בחירות. כשחיילים נהרגים וכל בוקר נפתח בהותר לפרסום אין קשב ציבורי אפילו לדעת שיש בחירות בסוף החודש. אנשים לא יודעים שיש בחירות בכלל. להערכתי אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים מה שישרת באופן גורף ראשי עיריה מכהנים. כי מדובר בדמויות מוכרות, עם מנגנון עשייה שיודע להוציא אנשים להצביע. זה נכון שהבחירות רדומות, אבל אני כבר מזהה ניצני קמפיינים נגטיביים בנתניה שאני מעריך שיצאו בשבועיים הקרובים. זה משהו שמשרת מועמדים שלא מצליחים להתבלט".
אז ראש עירייה מכהן בהכרח יזכה שוב?
"לא ידוע מראש, אבל למכהנים יש יתרון גדול. אם יצליחו להניע את הבוחר לקלפי הם אמורים לנצח בסיבוב ראשון בפערים משמעותיים. אם יהיה גשם זה עוד אלמנט שיקשה להוציא אנשים מהבית".

קראו גם:

ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר מסרה: "אני גאה בתושבי העיר נתניה שהתגייסו לסייע למעלה מ-5000 מפונים מיישובי הצפון והדרום שקלטנו במהלך המלחמה. על פי כל הסקרים והאווירה ברור שאני מובילה בפער גדול. אני תומכת במערכת בחירות דמוקרטית, עם אחוזי השתתפות גדולים, כיאה לעיר גדולה מתפתחת ומובילה כנתניה. אני סומכת על תושביה שיצאו להצביע ויממשו את זכותם הדמוקרטית".