מאז תחילת עונת הרחצה החלו בחוף הקשתות בקיסריה, שבאחריות החברה לפיתוח קיסריה, לגבות תשלום עבור חנייה. הגעה רגלית לחוף אינה כרוכה בתשלום. אלא שהחוף אינו במרחק הליכה מאור עקיבא. באזור יש חניון ללא תשלום, אך לדברי התושבים הוא מתמלא במהרה מה שמחייב אותם לשלם עבור חנייה. בשנים עברו התושבים לא שילמו כלל עבור חנייה. השינוי עורר סערה וקומם את תושבי אור עקיבא. חוף הקשתות הוא החוף הקרוב ביותר אליהם. מדובר במקום בילוי פופולרי עבורם בימי הקיץ, וכעת הבילוי הופך יקר יותר.
1 צפייה בגלריה
חוף הקשתות. אתר אטרקטיבי במיוחד לצילומים
חוף הקשתות. אתר אטרקטיבי במיוחד לצילומים
חוף הקשתות. אתר אטרקטיבי במיוחד לצילומים
(צילום: אלעד גרשגורן)
התושבים דורשים מהחברה לפיתוח קיסריה להשיב את המצב לקדמותו ולחדול לאלתר מן הגבייה. ממלא מקום ראש העירייה שמחה יוסיפוב, שמנהל בפועל את העירייה, בעקבות הרחקתו מהמשרדים של ראש העירייה הנבחר, יעקב אדרי, עקב החקירה המתנהלת בעניינו, הבטיח כי ייאבק בהחלטה בכל דרך ואף ישקול הקמת ועדת חקירה שתבחן את השבת החוף לחזקת אור עקיבא.

"ממש לא הוגן"

חוף האקוודוקט המכונה גם חוף הקשתות, קיבל את שמו מאמת המים שהקים במקום הורדוס ובנויה ממספר קשתות מרהיבות. הוא מושך אליו תיירים ומבקרי חוץ ומהווה אתר אטרקטיבי במיוחד לצילומים ובייחוד לצילומי חתונה. ההחלטה לגבות תשלום עבור חנייה, אחרי שנים שניתן היה לחנות חינם עוררה זעם רב. "זה ממש לא הוגן וזו אפילו חוצפה", אומרת מעיין מגוז, תושבת אור עקיבא. "אף אחד לטעמי לא צריך לשלם כסף על משאב טבע כמו ים. בוודאי שלא התושבים המקומיים. אני אמא לשני ילדים בן 6 ובת 3 שמאוד אוהבים את הים. זה לא בסדר ואנחנו מצפים שהמצב ישוב לקדמותו"
השחקן דני אבנעים, מכוכבי הסדרה "משיח", תושב אור עקיבא: "לא רק שהתחילו לגבות מאתנו תשלום שזה עוול של ממש, גם הבטיחו שיטפלו בחוף ויטפחו אותו, וזה החוף היחיד לאורך כל רצועת החוף של המועצה האזורית חוף הכרמל שלא מטופח"
השחקן דני אבנעים, מכוכבי הסדרה "משיח", תושב אור עקיבא, הוא אורח קבוע בחוף. "לא רק שהתחילו לגבות מאתנו תשלום שזה עוול של ממש, גם הבטיחו שיטפלו בחוף ויטפחו אותו, וזה החוף היחיד לאורך כל רצועת החוף של המועצה האזורית חוף הכרמל שלא מטופח", הוא אומר. "החלק הדרומי בכלל נעול כשיכלו להיכנס שם בשקט 200 רכבים. לפחות בשישי-שבת, שיפתחו את החניה הדרומית ותיגמר הצפיפות. תיירים לא יכולים לבוא לחוף בסופי שבוע, כי האוטובוס לא יכול לתמרן. כל המדריכים מכירים את הבעיה ואני מצפה שחברי המועצה ידברו עם החברה לפיתוח קיסריה לאלתר. אני באור עקיבא משנת 1959, בילדותי היינו הולכים ברגל מהמעברה לים, זה היה כל כך מהנה. למה עושים לנו את העוול הזה?"
אבנעים מוסיף: "אנחנו וקיסריה שכנים. החוף שלהם ושלנו וממילא במצב הנוכחי החניה כל כך צפופה, אחד נכנס בשני ויש ריבים ומכות. אם היו פותחים את החניה שנעולה במחסום בשבתות המצב היה משתפר. הם טוענים שיש שם מנחת. אז מה. זה לא שראש הממשלה שגר כאן מגיע לכאן בהליקופטר. אנחנו מצפים מממלא מקום ראש העירייה ומחברי העירייה שיפסיקו את העוול הזה לתושבים ובמיוחד בשישי-שבת".

לנקות את הראש

ליאון חנוכייב, תושב העיר כועס גם הוא על ההחלטה: "זה חוף יחיד שקרוב אלינו ואנחנו יכולים ללכת אליו ככה שזה לא הגיוני בכלל שיגבו מאתנו כסף עבור חנייה. גם לפני כמה שנים עשו ככה ותושבים הרימו קול צעקה והגביה נפסקה. זה לא איזה חוף עם שירותים ייחודיים. אין סיבה לגבות תשלום. זה ישפיע על כמות הפעמים שנלך לים. כאן זה לא תל אביב ולא אזור מרכז, יוקר המחייה בשילוב השכר באזורנו גורם לכך שאנשים בקושי מתקיימים, אז עוד מקשים עלינו?"
אילנית חפוטה, תושבת אור עקיבא, מסבירה כי לדעתה על תושבי קיסריה ואור עקיבא להתאחד לפעולה משותפת כדי לשנות את המצב: "אם אנחנו נתאחד, הם יאלצו לסגת מדרישת התשלום שלהם. הם כבר עשו את זה לפני כמה שנים וכעת שוב החליטו להקשות. אחרי שכול כך הרבה אנשים התרסקו עם הקורונה, נראה לי לא בסדר לקחת כסף מאנשים בשביל ים. ים זה מקום לאנשים לנקות את הראש מהצרות, גם את זה ייקחו להם? זה זמן לאהבת חינם לא לגבייה מיותרת".
התושב חיים כהן סבור שגם אם החליטו לגבות תשלום עבור החנייה, המקומיים צריכים להיות פטורים. "לא הגיוני שאנחנו תושבי המקום נשלם. אנחנו משלמים מיסים, ארנונה. אני בעד לגבות, אבל רק מתושבי חוץ. יש הרבה אנשים שסתם אוהבים ללכת לים. אני מעריך שעם הגביה הם כבר לא יעשו את זה. כפי שבנמל קיסריה לא גובים ממי שמציג תעודת תושב אור עקיבא, זה מה שצריך לחזור להיות גם בחניה בים".
משה ביטון, הוא חבר מועצה באור עקיבא מטעם סיעת "אור עקיבא אחת". הוא גם מבלה בחוף הקשתות. "השטח של החוף זה שטח שהיה כל הזמן של אור עקיבא", הוא מסביר. "בהמשך, כשהחברה לפיתוח קיסריה נכנסה לזה, הייתה תמיד חניה חופית. לפני שבע שנים שמו מחסום והתחילו לבקש כסף והיה עימות מאוד קשה והפגנות שאחריהן החליטו שתושבי אור עקיבא לא ישלמו. עכשיו שוב חזרו לרעיון הגביה, שזה לא נכון לעשות. מ"מ ראש העירייה שמחה יוסיפוב שלח להם מכתב בהול בנדון. לדעתי ההחלטה לגבות שוב נובעת רק משיקול כלכלי וזה לא יעבור להם בקלות. יהיה מאבק עד הסוף, זו בושה לחברה לפיתוח קיסריה ולמועצה אזורית חוף הכרמל".
שמחה יוסיפוב מסביר כי המכתב שנשלח לחברה, אינו בבחינת הארטילריה היחידה שבאמתחתו: "פנינו לחברה לפיתוח קיסריה בדרישה להחזיר את הסטטוס קוו ואני מקווה שיעשו כמיטב יכולתם. אם לא - נשקול צעדינו ונשקול אפשרויות אחרות. לפני כמה שנים עשינו הפגנות ופתרנו את הבעיה. יש לנו הרבה אפשרויות. הם טוענים שיש להם עלויות. אני נגד גביה מכולם. זה לא שלחברה חסר כסף. גם מהמדינה מקבלים כסף על החוף. בנוסף, החוף גם לא במצב מזהיר. הוא לא מסודר, אין ניקיון, תושבים מתלוננים, בזמנו רציתי להקים ועדת חקירה להחזרת החוף לאור עקיבא. מי יודע אולי אני עוד אעשה את זה. כל החופים במועצה האזורית חוף הכרמל שייכים למועצה, לא יתכן שאנחנו צמודים לחוף, עוד מעט עיר של 60 אלף תושבים ואין לנו חוף ללכת אליו. צריך לעשות לזה סוף במסגרת החוק ואנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט בצעדים".
החברה לפיתוח קיסריה: "הכניסה לחוף האקוודוקט הייתה ונשארה חופשית וחינם לכלל הציבור. לקראת פתיחת עונת הרחצה החברה לפיתוח קיסריה והמועצה האזורית חוף הכרמל השקיעו הון עתק בשידרוג החוף לטובת הציבור הרחב"

תגובות

ממועצת חוף הכרמל נמסר: "אין כל אמת בטענה כי נגבה תשלום עבור הכניסה לחוף. הכניסה לחוף האקוודוקט היא חופשית, חינם לכלל הציבור, וכך היה תמיד".
מהחברה לפיתוח קיסריה נמסר: "הכניסה לחוף האקוודוקט הייתה ונשארה חופשית וחינם לכלל הציבור. לקראת פתיחת עונת הרחצה החברה לפיתוח קיסריה והמועצה האזורית חוף הכרמל השקיעו הון עתק בשידרוג החוף לטובת הציבור הרחב. בין היתר, שומרה אמת המים הרומית, הוסדרה החניה, נבנו מלתחות חדשות, הוקמה מרפאה ועוד. ואכן, לאחר השקעה אדירה זו קיבל החוף הכרה בינלאומית - "דגל כחול" המעיד על איכות השירותים והתחזוקה השוטפת של החוף לטובת מאות אלפי המבקרים הפוקדים אותו בכל שנה. בנוסף להשקעות אלה, החברה לפיתוח קיסריה, ביחד עם המועצה האזורית חוף הכרמל, נושאות בכל שנה בהון העתק הנדרש להפעלה השוטפת של החוף: אכיפה ושמירה על הסדר הציבורי, מתן שירותי הצלה, ביטוח, ניקיון ופינוי האשפה שמתיר הציבור בחוף בכמויות עצומות ועוד.
החברה לפיתוח קיסריה מקדמת יחד עם שותפיה במשרד התחבורה את שיפור התחבורה הציבורית לחוף האקוודוקט כבר ב-1/7/21 יחזרו לפעול קווי הקיץ לחוף האקוודוקט, קו 7 מאור עקיבא וקו 43 מפרדס חנה, לטובת אפשרות הגעה נוספת לתושבי האיזור לחוף.
כמו כן, מקדמת החברה ביצוע נתיב תמרון לאוטובוסים וכן תחנת קצה לנוחות הנהגים, על מנת להקל על העומס בכניסה לחניון החוף. לעניין הסדרי החניה החדשים לבאים ברכב פרטי יובהר: החברה לפיתוח קיסריה סללה על חשבונה בחלקו הדרומי של החוף חניון ציבורי ענק וחינמי לטובת כלל הציבור המוזמן להשתמש בחניון זה ללא כל תשלום. בקרקע הפרטית שבבעלותה בחלקו הצפוני של החוף גובה החברה לפיתוח קיסריה דמי חניה הוגנים מכלל הציבור בהתאם לזכותה הקניינית ועל פי חוק. כל הכנסות החברה לפיתוח קיסריה מחניון זה הן קודש למטלות אחזקת החוף ולהמשך מתן שירותים סבירים לציבור הרב הפוקד אותו"