מנשה זלקה, 33, הקפטן האהוב של קבוצת הכדורגל הפועל חדרה, קיבל צו 8 ונקרא למילואים בצפון, זאת בעקבות המתקפה נגד ישראל והתחלת מבצע "חרבות ברזל".
2 צפייה בגלריה
מנשה זלקה בצבא. לא מפספס אימון או תרגיל
מנשה זלקה בצבא. לא מפספס אימון או תרגיל
מנשה זלקה בצבא. לא מפספס אימון או תרגיל
(צילום: אלבום פרטי)
על פי לוח הזמנים המקורי היה צריך זלקה ביום שבת להתייצב, לבוש במדי כדורגל, למשחק של הפועל חדרה נגד מכבי פתח תקווה באצטדיון בנתניה. אלא שבבוקר שבת החלה המתקפה בדרום וכעבור זמן קצר בוטלו כל משחקי הכדורגל בישראל. כעבור 24 שעות גויס זלקה למילואים.
זלקה הוא לא כדורגלן קונבנציונלי. בניגוד לרבים מחבריו הוא לא ביקש בצעירותו מעמד של "ספורטאי מצטיין" או "ספורטאי פעיל", שמאפשר יציאה סדירה לאימונים ולמשחקים ופיתוח של קריירת כדורגל מקצוענית. במקום זאת התנדב זלקה לשירות קרבי. את שירותו הסדיר, עשה כלוחם בעורב צנחנים. לאחר שסיים את שירות הקבע המשיך בשירות מילואים. במקביל התקדמה קריירת המשחק שלו והוא העפיל עם הפועל חדרה עד לליגת העל והפך לקפטן הקבוצה. בכל התקופה הזו המשיך לשרת במילואים ביחידה הקרבית שלו. במסגרת היחידה ידוע זלקה כמי שאינו מפספס אף אימון ותרגיל והוא הראשון שמתנדב לכל משימה. כשהחלה הלוחמה בדרום קיבל זלקה זימון בצו 8 ומייד התייצב בגאווה גדולה. "אני תמיד מגיע", הוא מסביר. "על אחת כמה וכמה כעת כשיש צו 8 והמשימה שלנו היא להגן על המדינה ביתר שאת".

2 צפייה בגלריה
זלקה עם חבריו ליחידה. "מבין את הדאגה"
זלקה עם חבריו ליחידה. "מבין את הדאגה"
זלקה עם חבריו ליחידה. "מבין את הדאגה"
(צילום: אלבום פרטי)

זלקה, נשוי פלוס אחד, סיפר כי כבר כשהחלה הפלישה בבוקר שבת, ציפה בקוצר רוח להגעת צו הגיוס למילואים. "כבר כשהחלה הלחימה בשעות הראשונות אמרתי לאשתי 'יהיה צו 8' והתחלנו את ההכנות וארזנו תיק לדרך", הוא אומר. "אני חיכיתי לזה ורציתי לצאת למשימה הזו, כי זה הדבר הכי חשוב עכשיו וזו המשימה שלנו ואכן לא עבר הרבה זמן והצו הגיע. אם יש חשש זה פחות על עצמי ויותר על אשתי זהבה, הבן שלי דביר ציון והמשפחה המורחבת. יש קושי להיפרד מהם ולעזוב אותם, אבל אני לא היחיד שעוזב את המשפחה שלו בשביל המשימה הלאומית שלנו. אני עוזב בלב כבד אבל בגאווה גדולה לשמור על המדינה שלנו".
זלקה, כאמור, הוא איש מיוחד ואהוב בקהילת הכדורגל הישראלית. אין כדורגלנים מקצוענים רבים שמשרתים ביחידה קרבים במקביל לקריירה הספורטיבית שלהם. התייצבותו לשירות מילואים הביאה לשלל תגובות מחמיאות מצד חבריו לענף. אחד הבולטים שפרגנו לזלקה על גיוסו בצו 8 הוא כוכב מכבי תל אביב, ערן זהבי שכתב: "אין גבר כזה. תפרגנו למנשה שנקרא לדגל היום והולך למשימה"
זלקה סיפר כי מאז יצא למילואים הוא מקבל אינספור שיחות והודעות מבני משפחה שמבקשים לדרוש בשלומו, דואגים ודורשים עדכונים על מצבו. גם ברשתות החברתיות זוכה זלקה הקפטן והלוחם, לתגובות אוהדות ולא רק מאוהדי הפועל חדרה.
"ההורים דואגים, המשפחה, כולם מסמסים וכל איזה שעתיים אני צריך לשלוח עדכון ותמונה כדי שיירגעו, הוא אומר. "אני מבין את הדאגה, ומשתדל לעדכן כמה שאני יכול".


קראו גם:

זלקה מספר כי בניגוד לתחושות הקשות של התקופה טרם המלחמה ואווירת הנכאים של השעות הראשונות של הקרבות, המורל בקרב הלוחמים גבוה.
"היה למעלה ממאה אחוז גיוס והמורל בקרב הלוחמים גבוה ביותר", הוא אומר. "יש אנשים שסיימו שירות וחזרו להתנדב גם אחרי גיל 40 עכשיו. זה הפוך לגמרי ממה שדבררו לנו עד כה, שיש נסיגה בגיוסים. החבר'ה התגייסו כמו גדולים, אנחנו יוצאים למלחמה על הבית שלנו וזו המלחמה הכי חשובה".
הקפטן הלוחם ביקש למסור מסר לתושבים ולאזרחי הארץ ואמר: "אני מודה לכולם על הדאגה שלהם לחיילים ולי, על החיזוקים והתמיכה. אבל זו העבודה שלנו וזו בדיוק המשימה שלנו כל שנה באימונים. אני מבקש מאוד מכולם שהעורף יהיה חזק ותישמעו להנחיות פיקוד העורף. יגיעו ימים לא פשוטים לכולנו, אבל אם העורף יהיה חזק, אנחנו ננצח במלחמה הזו".