מתחזה הגיעה לבית קשישה בכרכור והזדהתה כעובדת רשות מטעם אגף הרווחה, שנשלחה להביא ממנה תלוש. הקשישה לא הבינה במה מדובר אך בתמימותה הכניסה אותה לביתה והציעה לה לשתות כוס מים. בזמן שהקשישה הלכה למטבח – גנבה לה האישה מהמגירה בסלון אלפי שקלים, שהוכנו מראש לתשלום עבור שכר דירה.
קראו עוד:
מקרים של מעשי מרמה והונאת קשישים הינם בעיה לאומית. קשישים עלולים ליפול להונאה או מעשי תרמית. מקרים רבים גם אינם מדווחים, או אפילו הקשיש ובני משפחתו אינם שמים להם לב אליהם.
ביחידה לשלום הקשישים באגף רווחה וקהילה מציינים כי הונאת קשישים יכולה להיות טלפונית או במפגשים פרונטליים בתחומים רבים: החל ממכירת מוצרים שהקשיש אינו זקוק להם באמת, דרך החתמה על חוזי מכירה ושירות עם תנאים בעייתיים ועד לאי מתן זכויות שהקשיש אמור להיות זכאי להם.
כיצד להיזהר?
1. לא לסמוך על כל אחד – לא לסמוך על "טוב ליבם" של אנשים המציעים שירותים או מוכרים מוצרים.
2. כל פעולה המתבצעת וכוללת את פרטיו האישיים של הקשיש כמו גם תשלום, חייבת להיעשות במלוא תשומת הלב. לגיטימי לערב בן משפחה בקבלת החלטות ולשתפו על מה חותמים מול הגורמים בצד השני.
רצוי לשמור על החוזים/הסכמים במקום ידוע ונגיש בבית על מנת שניתן יהיה להגיע אליהם בקלות בעת הצורך.
3. השוואת מחירים לפני הרכישה – מעשה מרמה נפוץ ביותר הוא מכירת פריט שאדם מבוגר לא זקוק לו, במחיר גבוה בעשרות מונים מהשווי האמיתי שלו. חשוב לפני סגירת העסקה לבצע השוואת מחירים, ולבדוק מהם סכומי הכסף ההגיוניים.
4. אתם/אתן חושבים שנפלתם קורבן למעשה הונאה, עדכנו את משטרת ישראל והרשויות.
תמי בר ששת מנהלת אגף לשירותי רווחה וקהילה בפרדס חנה כרכור: "נושא מניעת התעללות, הזנחה ועושק של אזרחים ותיקים בישוב עומד בסדר עדיפות עלון באגף לשירותי רווחה וקהילה. באגף יש יחידה לשלום האזרח הוותיק המתמחה בנושא זה ועשוה למניעת והגנה של אזרחים הוותיקים".